Búcsú a „bálnáktól”
A hírek szerint mozgalmas lesz a francia nemzeti légitársaság júliusa, legalábbis annak utolsó hete. Nem csupán a pilótákat tömörítő SNPL szakszervezet közli 31-én a fapados Transavia légitársaság negyven gépes korlátozásának feloldásáráról tartott tagsági szavazásának végeredményét. Mondjuk nehéz elképzelni, hogy a pilóták lelkesednének az alacsonyabb munkabérekkel dolgozó leányvállalat fejlesztéséért...
Komoly átalakítások várnak azonban a légitársaság flottájára és erről is lehet szó az Air France-KLM első pénzügyi féléves adatait bejelentő sajtótájékoztatón, amelyet szintén 31-én tartanak. A várakozások szerint itt eshet szó majd rövid és közepes hatótávolságú útvonalakra használt A320-as család, illetve a Transavia-féle 737-800-asok (harmincnyolc gép) váltótípusának kiválasztásáról. A hírek szerint itt jelentik be a még „hadrendben álló” A380-861-es kivonását, ennek ütemezését, s a váltótípust vagy váltótípusokat. Az tény: a „bálnákat” Ben Smith, az Air France-KLM vezérigazgatója több forrás is szerint szeretné minél előbb a betonon álldogálva látni – elkonzerválva, s lehetőleg fehérre festve.
A keskenytörzsűeknél egyértelműnek tűnik a márkahűség: várhatóan jöhetnek az A320NEO-család gépei, és melléjük a legújabb Airbus, az A220-as (ex-Bombardier CSeries) nagyobb, 149 üléses 300-as változata. Ez utóbbi olcsóbb, kevesebb üzemanyagot fogyaszt utaskilométerenként. Kérdésként merülhet fel egy esetleges megrendelésnél még az A320/321neók és az A220-300-asok mennyisége: egyes források ezt fele-fele arányra várják.
Az A380-asok esetében a kép igen zavaros. Az eddigi információk szerint komolyabb flottaszűkítés volt beütemezve: ekkor tíz gépből hármat adnának le folyamatosan, 2019 végétől, a lízingszerződést nem meghosszabbítva. A maradék hét gépből az öt legfiatalabb (három saját és az utolsó két lízingelt) utasterét elméletileg felújítják, mely gépenként igen komoly összeget, 30–40 millió eurót jelent. A hírek szerint Benjamin Smith nem csupán a típust nem kedveli, túlzottan nagynak tartva a gépeket, de a befektetendő összeget is sokallja. Nem véletlen, hogy a párizsi légikiállításon már meglebegtette: a másik öt gép is az eredeti kabinokkal fog tovább repülni, majd minél hamarabb elbúcsúzni, már 2023–2024 körül. A főnök ellenérzését csak növeli, hogy gyakorlatilag minden héten kiesik legalább egy gép a tízből, műszaki meghibásodás miatt.
Az irány egyértelmű: kisebb méretű, de gazdaságosabb, nagyobb jövedelmet termelő, kéthajtóműves gépekkel kell váltani az A380-asokat, lehetőleg minél előbb. A két, vizsgált lehetőség az Airbus A330-900neo és a Boeing 787-es lehet. Az Airbus A350-1000 az ára miatt esett ki, míg a Boeing 777X kipróbálatlansága miatt tűnhet rossz választásnak. A megrendelendő típus függ a kiharcolható ártól, míg a mennyiség az Air France-KLM járathálózatának várt racionalizálásától, fejlesztésétől.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!