Chile: légiszalon a típusváltás jegyében
A Chilei Légierő még jelenleg is hadrendben tartja a Northrop F–5E Tiger II-esek modernizált változatát, Tiger III Plus néven. A 16, az eredeti AN/APQ-159 radarrendszer helyett már modernebb, izraeli Elta EL/M-2032 radarral, illetve modernizált műszerfallal, avionikai rendszerekkel felszerelt gép leváltása viszont már több mint aktuális. Ennek megfelelően a védelmi ipar nagyágyúi hozták el a 2012-es FIDAE szakkiállításra vadászbombázóikat.
Az eredeti F–5E/F Tiger II-es flotta legnagyobb részét már kiváltották a Hollandiától használtan vásárolt 36 F–16 AM/BM Block 20 MLU Falconnal. A tervek szerint a még hadrendben álló Tiger III Plusok leváltása 2015-től megkezdődne (bár az eredeti tervek még 2009-ről szóltak). Ehhez azonban ki kell választani azt a típust, mely a MLU és az újonnan vásárolt Block 50-es Falconok mellett a könnyűvadász kategóriát képviseli majd. Vagy éppen nem is annyira könnyű?
A 2009-es váltótípus helyett Chile Hollandiához fordult és a tervezett 18 gép helyett összesen 36, felújított és modernizált, de Hollandiában már feleslegessé vált F–16 AM/BM vásárlása mellett döntött. Most azonban a jelek szerint komolyan gondolja az új típus beszerzését, és ezt az amerikai és európai szállítók is így gondolják – legalábbis óvatosan. Ennek megfelelően a Boeing a sokadik reneszánszát élő F/A–18F Super Hornet Block II-es demo kabinját telepítette, a pilóta és a fegyveroperátor/navigátor munkahelyét számítógéppel életre keltve. A cég megjelent képviselői nem kívántak nyilatkozni az esetleges tárgyalásokról, melyeket egyes hírek szerint már megkezdtek Chilével.
A Saab is megjelent a FFIDAE-n, de egyelőre visszafogottabban nyilatkoznak. Természetesen érdekli őket egy esetleges tender, amennyiben valóban kiírásra kerül. Ugyanakkor jelenleg semmilyen hivatalos kapcsolat nincs még a Saab és a chilei kormány között. A cég képviselője szerint, a svájci tapasztalatok alapján kifejezetten érdekes jelölt lehet a JAS–39 Gripen, illetve gyaníthatóan annak új generációs Gripen NG továbbfejlesztése.
A Lockheed is jelen volt a FIDAE-n, de jelenleg a hivatalos kommunikáció szerint a már meglévő F–16-os flotta üzemeltetésére koncentrálnak, és nem egy leendő tenderre készülnek. Az óvatos tartózkodás és érdeklődés jellemzi a két további, szóba jöhető gyártót is. A nemrég Indiában első exportsikerét arató Dassault Rafale és az ezt a győzelmet megkérdőjelező, megrendelésekre ugyancsak éhes Eurofighter Typhoon is potenciális versenyző lehet egy chilei vadászbombázó-tenderen.