Chinook: újabb ötven év!

iho/repülés   ·   2012.08.24. 16:30
cimrs

A tandem-rotoros nehéz szállítóhelikopter első példányát ötven éve adta át a Boeing, ehhez képest most újítja fel 130 millió dollárért azt a részlegét Philadelphia közelében, amely a legújabb F/G-változat szerint gyártja az újakat és modernizálja a beérkező gépeket. A Boeing jubileumi közleménye globális igényről beszél, ami nem túlzás, hiszen eddig 18 ország használta és használja ma is a típust. A legyártott 1200 példányból pedig több mint nyolcszáz ma is repül.

Tandem-elrendezés, erő, nagy sebesség és hatótávolság, megbízható működés <br>(fotók: Boeing)

A Chinook a Boeing illetékes programfőnöke szerint a cég leghosszab ideje megszakítás nélkül zajló gyártási programja, és a típus iránt mostanság megint növekszik a kereslet. Idén hatvan példányt terveznek legyártani, és már megkötötték a szerződést a védelmi minisztériummal 155 további gép átadásáról 2015-től kezdve. Közben meglezdődött a britek által rendelt 22 új gép gyártása is.

Fél évszázada egyfolytában zajlik a gyártása

A Flight International című tekintélyes szaklap hosszú cikket közöl a Chinook történetéről és elemzést arról, miért vált olyannyira sikeressé ez a gép. A típust eredetileg a Vertol cég tervezte, de mire 1961 szeptemberében az első példány teljesítette első repülését, a Boeing már felvásárolta a helikopteres vállalatot. Az 1962 augusztusában átadott első példány pedig még mindig repül! Átesett természetesen több modernizáláson és felújításon, most is ez történik vele: D-modellként érkezett haza az Egyesült Államokba, és F-ként fog visszatérni januárban Afganisztánba. Ötven éves, de tényleg nem múzeumi darab.

Az előd Piasecki-gép. Tán nem véletlenül hívták úgy, hogy Repülő Banán <br>(fotó: Wikipedia)

A Chinook elődjének az egykori Piasecki CH-21-es és CH-25-ös tekinthető, de a gázturbinás hajtóművek belépésével mód nyílt sokkal erősebb és robosztusabb típus tervezésére. Piasecki dolgozta ki a tandem-rotoros koncepciót, de igazából a Chinook tudta kihasználni ennek az elrendezésnek a hatalmas előnyét, azt, hogy az ellenforgó rotorok kiegyensúlyozzák egymás precessziós nyomatékát, a hajtóművek energiájának egy részét nem kell az egyetlen rotor nyomatékának kiegyenlítésére „elfecsérelni”, általában egy farokrototor meghajtásával. Vagyis a rotorok emelőereje száz százalékban kihasználható.

Így is lehet be- és kirakodni...

Nem annyira feltűnő, de fontos előny, hogy a tandem-rotorok által keltett áramlás sokkal egyenletesebben, zavarmentesebben fut le a gép teste körül, és ugyancsak sokat számít a szállító szerepkörben, hogy a súlypontja, a törzs két végén ható emelőerő következtében, sokkal inkább mozgatható, tehát a teher elhelyezése is rugalmasabban történhet.

Korai Chinook Vietnamban a 60-as években...

Meglepő első hallásra, de (a billenőrotoros V-22-t kivéve) a Chinook az amerikaiak leggyorsabb hadrendben lévő forgószárnyasa. A Flight szerint még az Apache harci helikopterek pilótái is olykor át kell, hogy rádiózzanak a CH-47-esek személyzetének, hogy a nagy helikopterek csökkentsék a tempót kötelékrepüléskor.

...és napjainkban Afganisztánban

Vietnamban volt a típus harctéri színrelépése, és már akkor különlegesen sokoldalúnak bizonyult: egyszerű teher- és csapatszállítás mellett használták például különleges egységek eljuttatására a frontvonalak mögé, volt mobil üzemanyagfeltöltő, sőt, bevetették beépített ágyukkal felfegyverzett harci helikopterként is, ACH-47 néven. Legutóbbbi különleges „fellépése” tavaly volt, amikor CH-47-esek is részt vettek a bin Laden elleni pakisztáni akcióban.

Sokszor használják humanitárius akcióban: tájfun-túlélők mentése Tajvanon

Az első A-sorozat maximális felszállósúlya 15 tonna volt, a mostani változatoké 25 tonna körüli, az F-változat hajtóművei egyenként 3140 lóerősek. Tervezik új rotorok beépítését, amelyek révén újabb egy tonnával növelhető a gép teljesítménye. A most gyártott illetve modernizált CH-47-esek digitális repülésvezérlést és új, képernyős műszerfalat kapnak. Az egyik legnevesebb aviatikai elemző, Richard Aboulafia szerint, hacsak nem történik valami forradalmi változás a meghajtásban, a Chinook továbbra is meghatározó szereplője marad a nehéz katonai szállítóhelikopter-piacnak.

Árvizi szolgálat

Magyarországon elsősorban a kecskeméti repülőnapok közönsége láthatta közelről a típust. A Chinook akkor kapta a „Nagy Szélkelep” becenevet a reptériektől, amikor egy alkalommal a vártnál korábban érkezett, hogy részese legyen a statikus bemutatónak, és leszállásakor a környék összes, már felállított kordonját, transzparensét, sátrát, minden elfújhatót elfújt a két rotor szele.

Erre mondják, ötven év után és a következő ötven év előtt: jól eltalált konstrukció

Kapcsolódó hírek