Citation X, a szupergyors business jet

iho   ·   2013.04.17. 19:00
cim2

Kigördült a wichitai szerelőcsarnokból a világ jelenlegi leggyorsabb polgári gépe, egészen pontosan annak első sorozatgyártásban készült példánya. Az új típust 2010-ben jelentették be, a Citation X prototípusának első felszállása tavaly januárban történt, vagyis meglehetősen gyorsan sikerült a fejlesztés, amelynek eredményeként sikerült összehozni a Mach 0,935-tel utazó, tehát valóban szokatlanul nagy sebességgel repülő üzleti gépet.

Így repült tavaly először a prototípus

Azt azért tegyük hozzá, korábban léteztek ennél gyorsabb polgári gépek is, de az orosz Tu–144-es kifejezetten rövid pályafutást ért meg, a brit–francia ugyancsak szuperszonikus Concorde pedig 2003 őszén hajtotta végre végső leszállását, ezek a gépek kétszeres hangsebességgel repültek utazómagasságban.

Mindez nem csökkenti a Cessna büszkeségét: a cég közleménye úgy fogalmaz, hogy a repülésnek éppenséggel a sebesség ad értelmet, okot. Így volt ez 1927-ben, amikor Clyde Cessna megalapította a céget, és így van ez ma is – mondta a Cessna mostani elnöke, Scott Ernest, aki ugyanakkor jelezte, hogy a mai vásárlóknak a sebesség mellett fontos szempont a gép hatékonysága, gazdaságos üzemeltetése is.

Ez a gép minden porcikájában a nagy sebességre és magasságra készült

Ennek megfelelően a cég új zászlóshajója másfajta újdonságokkal is szolgál: hosszabb kabinnal és hosszabb hatótávolsággal: a 3242 mérföld azt jelenti, hogy sok más üzleti géppel szemben a Citation X könnyedén lerepüli közbülső tankolás nélkül a New York–London távot, Londonból pedig például leszállás nélküll jut el Dubajba.

A személyzet munkáját a Garmin G5000-es digitális műszerfala segíti érintőképernyős kijelzőkkel, szintetikus vizuális megjelenítéssel, ami azt jelenti, hogy a pilóta rossz látási körülmények között is pontosan tisztában lehet a gépe helyzetével, például egy bonyolult megközelítés közben.

Gyönyörű a műszerfal, a szélső képernyőkön a szintetikus megelenítés

Hogy a gép lehetőségeit valóban ki lehessen használni, és ne kényszerüljön forgalmi okokból késlekedésre, valamint hogy nagy sebességek mellett is alacsony legyen a fogyasztása, annak az az egyik titka, hogy a szolgálati csúcsmagasság eléri az 51 ezer lábat, ami jóval felette van az utasszállítók szokásos repülési szintjének, de ilyen nagy magasságban inkább képes elkerülni a gép az időjárás viszontagságait is.

A gazdaságos, üzemanyag-takarékos repülést a méretes szárnyvégfülek is segítik, ugyanakkor ezek révén is javultak a gép fel- és leszálló tulajdonságai, magasan fekvő reptereken és nagy melegben is: 1600 méter a felszállásra és 1045 méter leszállásra elég (száraz, szilárd burkolat esetében, tengerszinten). Ehhez persze kell a Rolls-Royce AE3007C2 hajtóművek komoly teljesítménye is.

..és festés nélkül is nagyon szép a meghosszabbított törzs

A 16,6 tonnás maximális felszállósúlyú gép luxuskabinjában akár kilenc utas is élvezheti a gyors utazást, viszont a kisebb business jetekkel ellentétben ezt a gépet mindig kétfőnyi személyzet kell, hogy vezesse. És el ne felejtsük, a listaára valamivel kevesebb, mint 23 millió dollár, de a belső berendezés extrái természetesen még bőven emelhetnek az összegen.

Kapcsolódó hírek