Csányi Falconja lesz a kormánygép?
Csányi Sándor Dassault Falcon 900EX típusú háromhajtóműves business-jetje lesz a kormánygép, amelyet a kormányfő már jól ismerhet: az OTP-csoporthoz tartozó Air Invest tulajdonában lévő repülőgépet már többször igénybe vette a jelenlegi miniszterelnök, sőt, az értesülések szerint a korábbi kormányok is olykor kibérelték. A Magyar Nemzet információja szerint a tizenkét éves, HA-LKN lajstromjelű üzleti gépet jelenleg Bázelben javítják, illetve újítják fel.
A Falcon 900EX egy viszonylag sikeres, bár az ára miatt nem annyira elterjedt business-jet gépcsalád egyik tagja, a nyolcvanas években megjelent Falcon 50 több kompozittal épülő, hosszabb törzsű, továbbfejlesztett változata, abból is a még nagyobb hatótávolságú variáns, amit 1994-ben vezettek be a piacra. Berendezéstől függően akár 15–19 utast is vihet, de nyilván ennél kevesebben vannak a fedélzeten, ha a gépet az osztályának megfelelő luxuskivitelben rendezik be, és az utasszám meghatározhatja a hatótávot is. A meglehetősen ritka beszámolók azt igazolják, hogy a HA-LKN kabinja igazi business-kivitel, vagyis csak kevesen utazhatnak a géppel.
A terheléstől függően a gép lerepülhet akár 8300 kilométert, vagyis bőven alkalmas észak-atlanti átkelésekre Budapestről. Viszont más országok általában olyan megoldást választanak – Szlovákia például nemrég szerezte be a maga jóval nagyobb, póttartályokkal is felszerelt Airbus A319-esét – amelynek révén az egy- vagy kétfolyosós utasszállítók mint VIP-gépek egyszerre képesek elszállítani a kormányfőt és teljes a kíséretét, még a sajtó munkatársainak is van helye a gépen, csakúgy, mint a lengyel megoldás esetében: a miniszterelnöki és elnöki utazásokra Varsó a Tu-154-esek kisorolása után most Embraer E-175-öst használ. Sok helyen repülnek Falconok VIP-feladatokat, még az orosz elnöki flottában is szerepel ilyen típus, de rendszerint az üzleti gépen vagy gépeken túl van egy (vagy több) nagyobb utasszállító is, amely a legmagasabb rangúak és delegációik utaztatására szolgál.
Korábban a Malév utolsó, még Ferihegyen árválkodó, nem túl jó állapotban lévő Bombardier CRJ200ER-ét „gyanúsították” azzal, hogy kormánygép lesz belőle, még korábban, amikor a hamvába holt Sólyom légitársaság szövögette terveit, szó volt olyan Avro RJ-k beszerzéséről, amelyek közül egy-kettő VIP-gépként szolgált volna, más példányai némi átalakítással, ahogy ezt a RAF is használja, a légierő szállítási feladatait oldhatta volna meg. A Sólyom azonban eltűnt, és a kormánygéptendert a jelentkezők tiltakozása ellenére még 2013-ban lefújták.
Az biztos, hogy amint a helikopter-beszerzési folyamat is eltért attól a korábbi elképzeléstől, hogy három szolgálat (hadsereg, rendőrség, mentők) igényeit egy típussal oldják meg, úgy a Falcon melletti döntés is egyértelmű jele annak, hogy a katonaiszállítógép-beszerzés is elválik a kormánygép-beszerzéstől. Azzal a különbséggel, hogy a Falcon a Magyar Nemzet értesülései szerint „honvédségi színekben” repül majd, de feltehetően magáncég végzi, akár továbbra is az Air Invest, a Dassault üzemeltetését.
Mindeközben a lap azért is tartja furcsának, hogy a magas rangú állami vezetők utaztatásának megoldása megelőzze a katonai szállítógépek beszerzését, mert a légierő mostanság csak egyetlen, igaz, nagyjavított, de elavultnak tekinthető An-26-ossal repül, amivel például nem megoldható a külföldi katonai missziók személyzetének cseréje, ezért is tárgyalnak most ezeknek a misszióknak a korlátozásáról vagy felfüggesztéséről.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!