Drónelhárítás: riasztás a hatóságiaknak is

iho   ·   2020.06.03. 12:00
cim

A repülőterek és drónok több éve tartó háborúskodása érdekes ponthoz ért, két cég, a Warwick központtal működő telent nevű cég, és partnere, a Digital Global System megkezdheti az Egyesült Királyság első átfogó „drónelhárító” rendszerének telepítését Bristol repülőterén.

A CLEARSKYTM Drone Threat Management néven futó rendszer tehát az illegális drónrepülésekre kínál választ más, „érzékeny” objektumok számára is, a most megkötött szerződés azért is érdekes, mert Bristol az Egyesült Királyság egyik fontos nemzetközi légikikötője, a tizedik legforgalmasabb az országban, a döntés pedig a telepítésről egy háromhónapos tesztüzem nyomán születhetett meg, együttműködésben a reptéri hatóságokon túl a rendőrséggel és „más biztonsági erőkkel” is.

(fotó: Bristol Airport)

A rendszer képes arra, hogy ne csak a repülő drónokat figyelje meg, hanem lokalizálja a drónok irányítóit is, mind a reptér területén, mind annak biztonsági zónájában. Az információk egy irányító helyiség monitorain jelennek meg, de ami megint fontos, egy mobil applikációban is, így a hatóságok, amelyek jogosultak a drónröptetők elleni fellépésre, a reptetés első pillanataitól információt kaphatnak a szerkezetet irányítók hollétéről. Ami végtelenül fontos az a történetben, az eddigi drón-elhárító fellépések, például a Heathrow-t többször fenyegető gépek esetében, azért nem voltak igazán sikeresek, mert a drónt ugyan érzékelték, de nehezen tudták bemérni, kik és honnan reptetik őket, vagyis nehéz volt a tulajdonképpeni tetteseket lefülelni.

A rendszer az olvasható információk szerint passzív szenzorokkal működik, amelyek sok frekvencián sokféle drón rádiójeleit képesek detektálni, és kiszűrik a védekezést zavaró fals jeleket, az applikáció révén a helyi rendfenntartók valóban nagyon rövid időn belül közbe léphetnek a saját készülékeikre érkező információk alapján, és a szoftver alkalmas arra is, hogy megakadályozza a repülőtér kommunikációs rendszereinek megzavarását.

A gyártók közleményükben ismételten kiemelik, hogy a rendszerük repülőtereken kívül alkalmas stadionok, tömegrendezvények, üzleti központok fontos ipari létesítmények drónvédelmére. A telent és a DGS például a híres Silverstone-i versenypályán tartott bemutatót a CLEARSKYTM működéséről.

(fotók: telent-DSG, youtube)

Szerkesztőségünk a híradás kapcsán megkérdezte a Budapest Airportot, hol tart a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér drónvédelmének kialakítása: mint emlékezetes, tavaly több esetben le kellett állítani a forgalmat a szerkezetek miatt.

A reptérkezelő válasza: „Világszerte egyre gyakrabban észlelnek drónokat a légiközlekedésben és a repülőterek környezetében, amelyek elhárítása – a még fejlődő technológia miatt – nemzetközi szinten is óriási kihívást jelent. A jelenleg létező legmodernebb drónvédelmi elhárító eszközök használata egyelőre csak a katonai létesítmények és a hadiipar esetében megoldott/engedélyezett, a polgári repülésben működtetett rendszerek érzékenysége miatt ezek nem alkalmazhatók. Az európai uniós, nemzetközi és magyarországi rendeletekkel összhangban a repülőtér csak drón detektálást végez, a drónok elfogása hatósági jogkör. A Budapest Airport a saját védelmi folyamatait rendszeresen felülvizsgálja, azokat az elérhető új technológiák segítségével folyamatosan fejleszti.”

Ugyancsak szerkesztőségünk érdeklődésére a HungaroControl így reagált: „A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér drónvédelmi kérdéseivel kapcsolatban a Budapest Airport Zrt. adhat érdemi tájékoztatást. A HungaroControl – más léginavigációs szolgáltatókhoz hasonlóan – a helyzettudatosság növelése érdekében megkezdte azon technológiai lehetőségek feltérképezését, amelyeknek köszönhetően kezdetben egy pályavég irányában, a le- és felszálló gépek által érintett légtérben megállapítható a pilóta nélküli légi járművek pozíciója.”

Mint beszámoltunk róla, a HungaroControl tavaly ősszel rendezett konferenciát a drónokkal illetve a drónelhárítással foglalkozó hazai cégeknek. A HC vezérigazgatója, Szepessy Kornél a konferencián adott nyilatkozatában elmondta: a drónreptetések a hagyományos légi forgalmon túl a repülőtér működését is nagyban megzavarják, emiatt jelentős energiát és fejlesztési forrásokat kell arra fordítani, hogy a drónok felderítése, láthatósága a következő években megvalósuljon, amire momentán csak a hagyományos légi járművekre fókuszáló megoldásaik vannak, radarberendezések formájában.

Szepessy még hozzátette: a kicsi, tipikusan műanyagból készülő drónokat a hagyományos radarok nem észlelik jelenleg, ezért óriási feladat, és kiemelt projektként is kezelik a HungaroControlnál, hogy mielőbb legyen egy a kooperatív, vagyis együttműködő, valamint egy a non kooperatív, tipikusan ellenséges szándékkal érkező drónok felderítésére irányuló rendszerük.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.