Drónozás Európában, 12. rész: Filmipar, biztonságtechnika, személy- és áruszállítás

iho/repülés   ·   2021.05.16. 12:00
29906170001_4421329949001_video-still-for-video-4421277489001

Folytatjuk a Közlekedéstudományi Intézet Légiközlekedési Kutatóközpontja szakértői, a droneconsulting.blog.hu oldal szerzői, Dr. Pusztai Máté és Dr. Sándor Zsolt cikksorozatát.

Múlt heti cikkünkben a mezőgazdaság és az építőipar valamint a drónok kapcsolatát igyekeztünk bemutatni. Ahogy arra korábban is utaltunk, a drónok ipari alkalmazási lehetőségei ezzel korántsem értek véget. E heti cikkünkben újabb területeket veszünk górcső alá, ezzel is érzékeltetve, hogy a drón sokkal több, mint egyszerű termék, ugyanakkor nem önmagában, hanem egy összetett rendszer elemeként tud igazán hasznos lenni.

Ha megnézzük ugyanis, hogy mely területeken kerül szóba a drónok alkalmazása, akkor látható, hogy az olcsó és könnyen elérhető légi, vagy inkább levegőből készült felvételek – azaz a drónra szerelt kamera nyújtotta lehetőségek – teszik vonzó alternatívává a pilóta nélküli légijárműveket. Azt, hogy ez a hardver (kamerával felszerelt drón) milyen területeken bevethető, a köré épített szoftver és szolgáltatás határozza meg.

Fontos ugyanakkor, hogy engedélyezési-szabályozási szempontból is sok körülményt kell figyelembe venni, ugyanis a helyszín alapvetően meghatározza, hogy a felvételkészítés milyen műveleti kategóriába tartozik.

Szórakoztatóipar – filmipar

Aligha készül ma már filmalkotás (legyen az mozifilm, vagy youtube videó), amiben ne szerepelnének drónnal készített felvételek, ugyanis míg korábban a filmesek légifelvételeket csak helikopterekkel tudtak készíteni – nagyon drágán –, addig ma már a kereskedelmi forgalomban elérhető, professzionális használatra szánt drónokra is fel tudják szerelni azokat a speciális kamerákat, melyeket a mozifilmek elkészítéséhez használnak. Könnyen belátható, hogy a filmes iparban a drónok szinte teljesen ki tudják szorítani a korábban alkalmazott megoldásokat, ugyanis a drónokkal jóval olcsóbban, gyorsabban és biztonságosabban lehet elkészíteni a felvételeket, ráadásul egy helikopteres művelethez képest jóval kevésbé zavarja a műveletbe nem bevont személyeket.

A drónos filmezésre van lehetőség a nyílt kategórián belül is, ha lakott területtől távol történik, úgy, hogy a bevont személyek megfelelő munkavédelmi képzésben részesülnek, azonban városi vagy egyéb lakott terület feletti forgatás esetén már csak speciális műveleti kategóriában előírt műveleti engedéllyel lehet repülni, ráadásul eseti légtérre is szükség van.

Biztonságtechnikai alkalmazási területek

A pilóta nélküli légijárművek jól illeszkednek a védelmi célú megfigyelő-rendszerekhez, ugyanis segítségükkel nem csak egy látószögből lehet egy-egy területet megfigyelni, hanem szinte bárhonnan. Ez annak köszönhető, hogy gyorsan átpozícionálhatók ezek. Gyors mozgásra képesek, és élőkép közvetítésével számos előnnyel rendelkeznek a hagyományos megoldásokhoz képest. A manuális felhasználáson túl alkalmasak előre programozott feladatok ellátására, és fejlett képfeldolgozó szoftverrel összekötve képesek riasztást küldeni élőképpel együtt a diszpécserközpontnak, ha rendellenességet tapasztalnak. A biztonságtechnikai területen különösen az kikötött drónok alkalmazása hangsúlyos. Ezek ugyan egy fix földi ponthoz, vagy járműhöz vannak rögzítve egy kábel segítéségével, ami miatt akciórádiuszuk korlátozott ugyan, ám a kábel segítségével biztosított folyamatos áramellátás rendkívül hosszú bevetési időt tesz lehetővé, amely ideális megfigyelések esetén. Továbbá lehetőség van merevszárnyú eszközök alkalmazására is, melyek jóval több időt tudnak a levegőben tartózkodni és előnyük, hogy képesek nagy sebességgel is mozogni, és így az általuk bejárható terület nagysága akár nagyságrendekkel nagyobb tud lenni a forgószárnyas eszközökhöz viszonyítva.

Felhasználási területek:

  • Területvédelem: Területbejárás, járőrözés, objektumvédelem, kerítésfolytonosság ellenőrzés, stb. A tevékenység során készített képek továbbítása > ezek akár „nyílt” kategóriájú műveletekben is megvalósíthatók a terület jellemzőitől függően, de mivel a legtöbb védett objektum (akár ipartelep) lakott területen helyezkedik el, ezért az eseti légtér kijelölése gyakorta szükséges. Ugyanakkor fontos, hogy a védett területen tartózkodók megfelelő munkavédelmi oktatásban részesüljenek a fejük felett végzett drónos műveletek kapcsán, ezzel biztosítva, hogy ne külső személyként kelljen kezelni őket. Erről részletesebben itt olvashatnak.
  • Személyvédelem: védett személyek körüli környezet folyamatos megfigyelése > „speciális” kategóriájú műveletek között valósítható meg, mivel emberek közelében kerül használatra a drón.
Csomagszállítás

Innovatív megoldások, mely segítségével egy központi raktárból humán közreműködés nélkül valósítható meg a csomag kiszállítása elsősorban közúton nehezen megközelíthető külvárosi vagy tanyavilágban lévő helyszínekre. Számos cég foglalkozik ilyen megoldásokkal, azonban a széleskörű elterjedéshez nagyon sok akadályt kell leküzdeni (például városi környezetben való kiszállítás, navigáció magas házak között, forgalmas területek felett, stb.).

Ma ezek a megoldások csak „speciális” kategóriájú műveletként értelmezhetők, hiszen látótávolságon kívüli és nagyfokú automatizáltságot igénylő repülési műveletekről van szó. Az Egyesült Államok hatósága ugyanakkor a nagy logisztikai cégeknek már biztosít úgynevezett típusalkalmassági tanúsítványt, amely lehetővé teszi akár húsz drón egyidejű, egyetlen távpilóta által megvalósított felügyeletét (irányításnak nem nagyon lehet nevezni ezeket az autonóm repüléseket).

Minthogy az Egyesült Államokban is komoly kritikák érték szakmai szervezetek részéről ezeket a tanúsítványokat, valószínűleg még várni kell, hogy ez a fajta csomagszállítás a fejlett országok városias környezetében megjelenhessen.

Személyszállítás

Több nagyobb légijármű fejlesztő és gyártó cég foglalkozik olyan drónok kifejlesztésével, melyek lehetővé teszik 1-2 ember szállítását drónnak, annak érdekében, hogy így biztosítsanak légitaxi szolgáltatást. A megoldás hasonló a helikopterrel történő személyszállításhoz, azonban olyan autonóm megoldások kifejlesztésen dolgoznak, melyek segítségével nem szükséges pilótaengedély ahhoz, hogy valaki tudjon használni ilyen szolgáltatást, továbbá egy helikopterhez képest ezek a tervezett drónok jóval kisebb környezeti káros hatásokkal rendelkeznének.

Az uniós jogszabályok értelmében személyszállítás esetén a drónt, a hagyományos légijárművekhez hasonlóan tanúsítvánnyal kell ellátni és gondoskodni kell a folyamatos légialkalmasságának fenntartásáról, amelyet szintén jogszabályban meghatározott engedélyekkel rendelkező szervezetek végezhetnek. Ráadásul, a légiforgalmi irányítása sem megoldott ezeknek a légi járműveknek, így ma még Európán belül maximum kísérleti megoldások érhetők el ezen iparági szegmensben. De mivel az Európai Unió elkötelezett az U-Space névre hallgató, drónoknak szánt légtér bevezetése mellett, ezért várhatóan ez változni fog a jövőben.

A következő részben az állami célú repülések típusait fogjuk bemutatni.

(folytatjuk)

 

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.