El Al: új tulajdonos, mérsékelt újraindítás októberben

iho/repülés   ·   2020.09.21. 09:00
43743503_2169371179766811_5991685313011908608_o

Párizs, London, New York – Budapest karanténveszélyes. Nem tudni még, hogyan lesz gazdaságosabb a működés.

27 éves, New York-i születésű, Jeruzsálemben élő jesiva-diák, önkéntes mentő, ortodox fiatalember lett az izraeli nemzeti légitársaság többségi tulajdonosa. Eli Rozenberg 150 millió dollárért szerzett 42,85 százalékot, az állam a maga mentőcsomagjának részeként harmincmillióért 12-15 százaléknyi részvény birtokosa lett.

Rozenberg két másik tulajdonosjelöltet megelőzve lett a részvénytöbbség tulajdonosa, rajta kívül egy orosz–izraeli és egy brit–izraeli üzletember jelentkezett a részesedésért. Sem Rozenberg, sem a vételárat valójában kifizető apja, aki amerikai egészségügyi intézmények, többek közt nővérotthon-hálózat tulajdonosa, sem a másik két pályázó nem foglalkozott korábban légiközlekedéssel. Azért az ifjabb Rozenberg lett feltehetően a győztes és nem az apja, mert neki van izraeli állampolgársága, ami feltétele volt annak, hogy valaki beszállhasson a versenybe.

(fotók: El Al, facebook)

A jelek szerint a tulajdonviszonyok rendezése és az állami támogatás, illetve állami hitelgarancia lehetővé teszi, hogy a légitársaság, három hónapos teljes leállás után, októberben újra indítsa járatai egy részét.

Az elmúlt időszakban csak arról a különleges repülésről kaphattunk hírt, amit az Emirátusok és Izrael békemegállapodása nyomán indított a társaság Tel Avivból Abu Dzabiba és vissza.

A COVID beköszöntével az El Al 6303 alkalmazottja nyolcvan százalékát küldte fizetés nélküli szabadságra, a leállították a beruházásokat, miközben 350 milliónyi a cég tartozása a kifizetett jegyek után a nem teljesített járatok utasainak. Az év első felének nettó vesztesége 244 millióra nőtt. Azonban a járvány csak tetézte a már korábban is létező súlyos pénzügyi nehézségeit.

Az új vezetés eddigi ígéretei között egyelőre mégsem szerepelnek olyan konkrét intézkedések, amelyek a gazdaságos üzemeltetés, a kétmilliárdos eladósodás csökkentése irányában jeleznének lépéseket.

Ami eddig elhangzott, az az utazóközönség bizalmának helyreállítása, az alkalmazottak munkahelyének biztosítása, a fedélzeti ellátás javítása, többek közt az élelmezésé, és a pontosság.

Szóval mindeddig leginkább olyan változásokról van szó, amelyek egyben inkább növekvő kiadásokat jelentenek.

Ehhez képest a társaság napokon belül újra repültet teherjáratokat, és októberben, kevés desztinációval ugyan, de az utasforgalom is megint beindul. Mindez persze újabb kiadásokat jelent, az El Al ugyanis komoly tartozásokat halmozott fel a különféle partnereinél, amiket – és a kormány tőkeinjekciója elsősorban ezért szükséges - vissza kell fizetni ahhoz, hogy a kék-fehér gépek ismét rendszeresen felszállhassanak.

A célpontok természetesen olyan országokban vannak, ahová, illetve ahonnan Izraelbe érve az utasoknak nem kell karanténnal számolniuk.

Október 12-étől például életre kel a Tel-Aviv–New York-, –London- és –Párizs-járat, de a 787-eseken csak izraeli útlevéllel rendelkező utasok jöhetnek az országba.

Említik még az athéni járatot is, és a Sun D'Or leányvállalat chartereit, valamint közelebbről meg nem nevezett európai városokat, budapesti járatok egyelőre nem szerepelnek a menetrendben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek