Eléggé üres óriásreptér, új pályával

iho/repülés   ·   2022.07.10. 12:00
00_hongkong_international

Hong Kong International különösen nagyot veszített forgalomban, és a visszakapaszkodás sem lesz könnyű.

Igazi Fehér Elefántként jellemezte a Bloomberg Hongkong nemzetközi repülőterét azután, hogy pénteken megnyitották új, harmadik pályáját, miközben az egykor független városállam légikikötőjének, a jelenlegi kínai hatósági intézkedések következtében – más nagy repterekhez hasonlóan – minimális a forgalma a kapacitásához képest.

Amikor még zajlott az építkezés (fotók, grafika: Hongkongairport.com)

A harmadik pálya megépítéséhez a mesterséges szigeten települt repülőtér területét hatalmasan megnövelték, ahogy fogalmaz a nemzetközi sajtó, egy Gibraltár nagyságú kiegészítéssel, igaz, ezen lesz majd meg egyszer a negyedik pálya is. A Fehér Elefánt, a költséges, de hiábavaló beruházások szokásos jelzője, már azért is rajta ragadt a reptéren, mert a bővítés 18 milliárd dollárt emésztett fel eddig.

Mindehhez képest az év első öt hónapjában a Hong Kong International 545 ezer utast fogadott és indított, 2019-ben 31,4 milliót. Azt persze hozzá kell tenni, hogy a rendkívül gyenge forgalmi adatok a Kínában ismét feltámadt covid-hullám következményei, illetve a kínai megoldásé, amely a teljes és radikális zárlat politikáját követte egészen a legutóbbi időkig.

Az első leszálló a Cathay 747-ese

A hatalmas légiközlekedési csomópont mintegy száz nemzetközi városkapcsolatát kellett szüneteltetni. Ami egész Kínát illeti, csak a napokban sikerült az első nemzetközi járat fogadásáról megegyezni (Etihad, Abu Dhabi-Peking). Hírek szerint lassan sor kerül a Peking-Budapest légikapcsolat felélesztésére is.

Noha Hongkong hosszú távon természetesen számíthat az utasok visszatérésére, ezzel együtt igen nehéz lesz ismét elfoglalnia a maga helyét a kelet-ázsiai térség nagy légiközpontjai között, ehhez nagyon komoly versenytársai vannak egyrészt a térségben (például Szingapúr, szintén nagy átszálló forgalommal), de az elemzések szerint Dubaj, Abu-Dzabi és Doha, a nagy öböl-menti hubok is jelentősen lassíthatják Hongkong felzárkózását.

A videó az első hatósági berepülést majd az első kereskedelmi járat landolását is megörökítette.

És ahogy Peking és Sanghaj is újra nyit, és az új utazási szokások a mennél kevesebb átszállást célozzák a túlzsúfolt központi reptereken, a „mainland” kínai utazóközönség is inkább forszírozza közvetlen járatok nyitását a kínai nagyvárosok és a külvilág között, az sem kedvez annyira Hongkongnak.

Ilyen lesz a reptér teljes kiépítettségben

Hatalmas forgalomnövekedésre a reptér amúgy sem számít a jelek szerint, nem sokkal azután, hogy a Cathay Pacific 747-es teherszállítója leszállt és ezzel első kereskedelmi járatként felavatta az új pályát, a régiek közül az egyiket hamarosan lezárják, felújítják, és csak 2024-ben nyitják meg újra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.