Elindult a SunRail Floridában
Florida állam második legnagyobb elővárosi vasúti szolgáltatását, a SunRailt az állam közlekedési minisztériuma (FDOT) hívta életre. A DeBary kisvárosától az Orlandótól délre, Orange megyében található Sand Lake Road állomásig tartó első szakasz tizenkét megállót érint, felfűzve Sandford, Lake Mary, Longwood, Altamonte Springs, Maitland és Winter Park kisvárosokat. A SunRail-vonatok május 1-jén indultak, az első nap tízezernél is több utas próbálta ki az új szolgáltatást.
A normál nyomközű, egyvágányú vonalat a minisztérium 2011 novemberében vette meg a CSX Transportation vasúttársaságtól százötven millió dollárért. A pálya kétvágányúvá átalakítása, valamint a korszerűbb jelző- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítése 2012 januárjában kezdődött meg. A munkálatok 357,2 millió dolláros költségének egyik felét a szövetségi kormány állta, az összeg másik felét az állam és a helyi hatóságok között osztották meg egyenlő mértékben. A pályasebesség hatvanöt-nyolcvan mérföld per óra, azaz százöt-százharminc kilométer per óra.
A Railway Gazette arról ír, hogy a szolgáltatáshoz szükséges járműveket a MotivePower és a Bombardier biztosítja: előbbi hét felújított, háromezer lóerős dízelmozdony, utóbbi húsz emeletes kocsi formájában. Karbantartásukért a Bombardier felel egy tíz évre szóló, még tavaly áprilisban megkötött, 195 millió dollár értékű szerződés értelmében. Az alsó szinten nagyrészt alacsonypadlós BiLevel-kocsik egyenként százötven férőhelyet biztosítanak, valamint többcélú tereket is kialakítottak rajtuk a kerékpárral utazók és a kerekesszékkel élők részére. Az elektronikai eszközöket használók számára konnektorok és ingyenes Wi-Fi áll rendelkezésre.
A vonalszakaszon nem csak a mozdonyból és két-három kocsiból álló SunRail-szerelvények közlekednek: a CSX számos tehervonata, valamint naponta három távolsági Amtrak-járat is használja a felújított pályát. Sőt, az Orlando és a kaliforniai Los Angeles között a legdélebbi transzkontinentális vonalon közvetlen vasúti összeköttetést nyújtó híres Sunset Limited is végiggördült háromhetente ezen a vonalon a Katrina hurrikán 2005-ös pusztításáig. (Az 1894 óra létező transzkontinentális járat keleti végállomása azóta New Orleans.)
A SunRail-hálózat második szakasza a jelenlegi két végállomástól vezet majd tovább: észak felé DeBary-n túl DeLand kisváros Amtrak-pályaudvaráig, déli irányban pedig Poincianáig. Az építkezések az év végén kezdődhetnek, a tervek szerint 2016-ban átadandó öt új megálló 98 kilométeresre fogja növelni a hálózatot.
A SunRail-vonatok csúcsidődben harminc perces, csúcsidőn kívül kétórás ütemben követik egymást. Hétfőtől péntekig naponta tizenhat járat közlekedik irányonként, a két végállomás közötti menetidő hatvanhárom perc. A hagyományos, egy útra szóló jegyek mellett újratölthető SunCard-smartkártyákat lehet majd igénybe venni a heti-, havi-, valamint éves bérletekhez. Az FDOT a kezdetekben naponta átlagosan 4300 utasra számít – számol be az International Railway Journal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!