Ellopott Q400-as: tényleg öngyilkosság volt a vége

iho   ·   2018.11.12. 08:45
cim3
Az FBI vizsgálata véglegesen tisztázta, szándékosan vezette földnek az általa Seattle Tacoma repülőterén ellopott regionális utasszállítót a 28 éves légitársasági alkalmazott. Mint arról korábban beszámoltunk, augusztus tizedikén Richard Russell a torony hívásaira nem reagálva kigurult, majd elstartolt az Alaska Airlines színeiben működő Horizon Air egy Q400-as légcsavaros-gázturbinás gépével. A gépek földi kiszolgálásával, főleg poggyászkezeléssel foglalkozó (tehát nem szerelő) fiatalember a repülőtér egy olyan forgalmi előterén indította be engedély nélkül a Q400-ast, ahol általában teherszállítók, illetve karbantartásra váró gépek parkolnak.

Az öngyilkosság ténye azért is szorult megerősítésre, mert a hetvenöt perces repülés során a gépet vezető férfi egészen elképesztő műrepülő manővereket hajtott végre a nagyon nem erre tervezett hetvenhat személyes utasszállítóval, loopingokat és palástorsókat is próbált repülni, és volt olyan figura, amely annyira alacsonyan végződött, hogy a szemtanúk már akkor várták a becsapódást, mások lehetségesnek tartották, hogy adott pillanatban a Q400-as átesett volna. Nem így történt: a repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítője adatai is azt bizonyítják, hogy a repülőgép az utolsó pillanatig vezetve volt, a pilótafülkében ülő személy irányítása alatt állt, vagyis akkor is, amikor már a föld felé zuhant szinte függőlegesen. Russelnek lett volna lehetősége a becsapódás megakadályozására, felemelhette volna a gép orrát, és kivehette volna a zuhanásból, de nem ezt tette, sőt, miután a gépet Russel a kormány megnyomásával a föld felé fordította, nem sokkal a becsapódás előtt még nyomott egyet a kormányon.

Tisztázták egyébként Russel ténykedéseinek pontos sorrendjét is azon a napon, az egyik érdekes momentum, hogy a földi kiszolgálókhoz tartozó férfi egy vontatóval érkezett a reptér északi részén lévő állóhelyre, először beindította a Q400-as hajtóműveit, ezután szállt ki, és a vontató segítségével fordította a gépet megfelelő irányba ahhoz, hogy a pályára guruljon vele.

További megállapítása az FBI eddigi vizsgálatának, hogy a gép engedély nélküli beindításában és a kigurulásban Russel nem kapott senkitől segítséget, más személy tehát nem vonható felelősségre az eset kapcsán. Russel ismerősei, családtagjai és kollégái meghallgatása során a nyomozók arra jutottak, hogy a fiatalembernek nem volt köze semmiféle terrorista ideológiához és nem voltak bűnözői kapcsolatai, illetve korábbi bűnügyei, szabálysértései sem. A szövetségiek eddig saját bevallásuk szerint nem tudták meghatározni Russel motivációit, amelyek erre a cselekedetre késztették. Annyit lehetett kideríteni, hogy kevesellte a fizetését.

Nincsenek ugyanakkor végleges eredményei annak a vizsgálatnak sem, amit a TSA, a Közlekedésbiztonsági Hivatal folytat az ügyben, betartotta-e a Horizon Air légitársaság, illetve a Seattle Tacoma repülőtér az összes biztonsági előírást, az eddigi megállapítások szerint minden szabályszerűen zajlott Russel felvétele és addigi munkája körül. Russel túlesett valamennyi ellenőrzésen, ami a beosztásához szükséges volt, és arra készült, hogy megkapja az engedélyt, hogy a földön mozgasson repülőgépeket egyik állóhelytől a másikra. A tragédia napján is a szokásos ellenőrzéseken keresztül jutott be a repülőtérre.

Érdekes beszámoló jelent meg ugyanakkor nemrég az eset kapcsán a Seattle Times-ban. Egy „igazi” pilóta, Joel Monteith, a SkyWest kapitánya az elmúlt év folyamán többször találkozott Russellel, aki egyik alkalommal kifejezetten azt kérdezte, nem bánja-e, ha megnézi azt, hogyan kelti életre a gépét, majd a későbbiekben a pilóta egy útja előtt legnagyobb meglepetésére a pilótafülkében találta Russelt, és a Horizon egy másik alkalmazottját, amint a gép műszereiről, a fülkében lévő kapcsolókról, berendezésekről tárgyalnak: a pilóta kérdőre vonta őket, mit keresnek ott, erre ők távoztak onnan, azzal, hogy Russel felkészül arra a feladatra, hogy mozgassa a repülőgépeket. A pilóta az ügyet nem jelentette, nem volt benne biztos, hogy nincs-e mégis joguk az ott tartózkodáshoz.

A történteket több forrás is különösen súlyosnak minősítette, tizenhét évvel a repülőgépekkel elkövetett terrortámadasok után: a TSA más hatóságokkal és légiközlekedési és repülőtéri partnerekkel együtt dolgozik a lehetséges lépéseken, új rendszabályokon a légiközlekedés úgymond belső fenyegetettsége ellen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek