Eltűnt egy gép az égről – félelmek és spekulációk

Márványi Péter   ·   2014.03.09. 18:45
cim2

Ismét egy olyan baleset, amelynek bekövetkezte mélyen megrázta a világ aviatikai közösségét, mert nincs annál dermesztőbb, mint ha egy rendkívül jó biztonsági mutatókkal rendelkező modern nagy utasszállító – egyszerűen eltűnik az égről.

A repülés kritikusabb szakasza a fel- és leszállás. Mindkét teljes gépvesztés, ami 1995, a 777-es forgalomba állítása óta a típus történetében (repülés közben, volt egy egyiptomi földi tűzeset is) bekövetkezett, leszállás közben történt: a British Airways Peking–London járatának balesete Heathrow-n nem járt áldozatokkal és az üzemanyagrendszerben keletkezett jég miatt következett be. Tavaly San Francisco repülőterén pedig a koreai Asiana 777-ese földnek ütközése – ugyan végleges jelentés még nincs, de az NTSB eddigi anyagaiból egyértelműen kiderül – elsősorban a személyzet koordinálatlan és hibás ténykedése miatt történt. Egyébként erről az esetről is sokan azt tartják: a jól megépített szerkezetnek köszönhető, hogy a 291 utas és a 16 főnyi személyzet közül mindössze három halottat követelt az az iszonyatos cigánykerék, ahogy a gép a saját szárnyán bucskázott át, miután a töltéssel ütközve elhagyta a farokrészét.

Az eltűnt gép, a 9M-MRO <br>(fotók: Wikimedia)

De most: sem leszállás, sem felszállás, sem vészjelzés, sem rossz időjárás, semmi előjel: utazómagasságon, utazósebességgel repül a gép, mondhatni az utazás legnyugalmasabb szakasza ez – aztán egyszer csak zuhan a víz felé.

Amint ezt többen óvatosan jelezték, valami nagyon váratlan, gyorslefolyású és hihetetlen drasztikus történés kellett, hogy bekövetkezzen ahhoz, hogy a pilóták meg se próbálják kivenni a zuhanásból a gépet, és egy árva vészjelzést, maydayt se mondjanak a rádióba. Lehet, hogy birkóztak a kormányokkal, de lehet, hogy már erre az egy rövid vészjelzésre sem volt idejük. Pedig ha tenger felett repülnek és baj van, tudja a személyzet, mennyire fontos lehet a mentőalakulatok mihamarabbi riasztása.

Voltak ilyen rejtélyei a légiközlekedésnek. Emlékszünk még az Air France A330-asára, amely az Atlanti-óceán rutinszerű átrepülése közben szenvedett katasztrófát, ott legalább az első fogódzó a hatalmas vihar volt, amelybe belerepültek. Kevesebb figyelmet kapott egy másik baleset, amire a szakértők emlékeztetnek: az Adam Air 737-esének eltűnése 2007-ben Indonézia fölött, a roncsot is csak egy hét múlva találták meg – de az iszonyatosan rossz trópusi időjárás akkor is alaptényezője volt a katasztrófának, most viszont minden forrás azt mondja, hogy Indokína fölött nem volt sem vihar, sem turbulencia, sem számottevő felhőzet, amikor a 370-es járat eltűnt az irányítók képernyőiről.

A Flightradar legutóbbi elemzése szerint a gép a járat szokásos útvonalának megfelelően fordult 40 fokos irányra

Korábban ott volt az a rejtélyes eset, ami végleg földre vitte nemcsak a 747-est, hanem az üzemeltető légitársaságot, a TWA-t is: a Jumbo-katasztrófa az üres, de gázokkal terhelt üzemanyagtartály felrobbanása miatt. Mindkét esetben évekig tartó nyomozás derítette ki, mi is volt az oka tulajdonképpen a balesetnek. De eszünkbe juthat a jet-korszak hajnalán az első sugárhajtású utasszállító, a Comet titokzatos baleset-sorozata: hány év kellett, amíg sikerült bebizonyítani, hogy a hermetizáció következtében adódó anyagfáradás okozta a törzs robbanásszerű szétesését, különösen a szögletes ablakkereteknél...

De ugyanúgy eszünkbe juthat Lockerbie, a Pan Am utasszállítója, ami – mondhatni a világ szerencséjére – nem az óceán, hanem Skócia fölött robbant fel, és így kideríthető volt, hogy bomba végzett a géppel. Hiszen a mostani eltűnt járat utaslistájának nyilvánosságra hozatala után kiderült, hogy a 370-járaton ketten is repültek – lopott európai útlevéllel, a terrortámadások kedvenc célpontjai pedig változatlanul a repülőgépek. Az utasok többsége kínai volt, emlékezetes merénylet volt néhány napja Kínában egy pályaudvaron. Arra is gondolhatunk, hogy az amerikai hatóságok néhány hete cipőbomba-figyelmeztetést bocsátottak ki.

A gép tökéletes műszaki állapotban repült, de a fedélzeten többen lopott európai útlevéllel utaztak

De eszünkbe juthat egy tavalyi esemény is, amikor Namíbiában megint csak eltűnt az égről egy modern utasszállító, egy E-190-es: a pilótafülke hangrögzítője elárulta, hogy a gépet saját kapitánya vitte zuhanásba – ugyanúgy zuhant le a szingapúri Silk Air gépe Indonéziában, 1997-ben, és nagyon valószínű, bár az egyiptomiak ezt azóta is keményen tagadják, hogy az Egypt Air egyik 767-esét is az egyik pilótája vitte pusztulásba az Atlanti-óceán fölött, 1999-ben.

No de közben emlékezetes a koreai Jumbo szomorú esete is, amit egy szovjet vadász lőtt le, miután a polgári gép a katonailag több mint érzékeny szahalini–kamcsatkai vidékek fölé repült, annak a történetnek sem lehetett tudni azonnal az igazi okát.

Végül van, akinek a mostani eltűnés azt a 747-es katasztrófát is felidézte, amikor egy rosszul javított nyomástartó válaszfal miatt robbant le szinte a levegőben egy japán Jumbo vezérsíkja. Ami most okot adott ilyen feltételezésekre, az egy 2012-es kisebb baleset, a sanghaji repülőtéren koccant ez a 777-es egy másik géppel és elroncsolódott a jobb szárnyvége.

A két évvel ezelőtti sanghaji baleset<br>(fotó: nbc)

Ezekkel az asszociációkkal gyakorlatilag körbejártuk a feltételezéseket, amelyek a Malaysia 370-es járatának eltűnése kapcsán keringenek a neten. Vagyis: műszaki, netán szerkezeti hiba, az A330-as esetéhez hasonló áteséses zuhanás, bomba, öngyilkosság, rakétatalálat (vannak, akik Észak-Koreára gyanakodnak), sőt, olvastam olyan teóriát is, hogy a gépet akár egy az űrből visszazuhanó műhold vagy hordozórakéta-rész is eltalálhatta.

Sokszor leírtuk már ezen a portálon is, hogy egy katasztrófa még a legnyilvánvalóbb esetben is hosszú hónapok, akár évek vizsgálatának eredményeként fedi fel igazi természetét, valóságos okait. De a spekulációkat lehetetlen leállítani, különösen egy olyan rejtélyes eset kapcsán, amikor egy gép – valóban egyszerűen eltűnik az égről.

A világ feszülten figyeli, megtalálják-e a gépet, az adatrögzítőket, az igazi okokat

A szakmai fórumokon természetesen visszafogottabbak a hangok, de egyvalamit lehet érzékelni. Senki nem mondja ki, de a pilóták, mérnökök, műszakiak többsége, akik hozzászólnak, csendben és óvatosan azért drukkolnak, hogy derüljön ki az idegenkezűség, a külső ok, netán a terrortámadás vagy az öngyilkosság: ha ez okozta a Malaysia járatának pusztulását, az még mindig kisebb baj lenne az egész globális repülőtársadalomra nézve, mint ha kiderülne, hogy egy a világon mindenütt használt, megbízható, biztonságos, remek utasszállítóval mégis csak van valami baj.

Az áldozatokon sajnos már nem lehet segíteni, nyugodjanak békében. A kutatás igazi tétje már az, hogy a katasztrófa oka egyértelműen kiderüljön, és ezzel más emberek életét lehessen megóvni. Meg egy remek repülőgép reputációját. A világ valóban visszafojtott lélegzettel figyeli, meglesz-e a gép, és meglesznek-e a döntő információk a rögzítőkről.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek