Eltűnt gépek nyomában: új követők, jeladók, kamerák?

iho   ·   2015.01.28. 11:15
cim3

Komoly változásokat javasol az amerikai közlekedésbiztonsági testület, a balesetek kivizsgálásával és ezek nyomán ajánlások kidolgozásával foglalkozó szövetségi intézmény. Az egyik javaslatcsomag arra vonatkozik, hogy olyan esetekben, mint a Malaysia Airlines MH370-es járatának eltűnése, megfelelő berendezésekkel gyorsabban sikerüljön a lezuhant gép nyomára akadni: mint ismeretes ezt a Boeing 777-est tavaly március óta nem találják az Indiai-óceánon.

Az NTSB a javaslatait egy februárban tartandó, az ICAO által a témában meghirdetett nemzetközi konferenciára szánja, amelyen a követés és a jeladás újabb nemzetközi normáiról tárgyalnak majd. Az NTSB javaslatainak egy része olyan gépekre vonatkozik, amelyek nagy kiterjedésű lakatlan felszín, sivatagok illetve óceánok fölött repülnek, más elgondolásait viszont minden mostantól készülő új utasszállító gépen alkalmazni kellene.

Az AirAsia gépét viszonylag hamar megtalálták

Az egyik ajánlás a pozíciójelekről szól, amelyeket a gép műholdon keresztül állandóan sugározna, mindenféle balesettől függetlenül. Az európai hatóság, az EASA hasonló javaslatokkal készül az MH370-es eltűnésének évfordulójára, de ezek a javaslatokat még nem vitatta meg a szakma. A sajtóban a bejelentést olykor az a szkeptikus megjegyzés kísérte, hogy a követőrendszer fejlesztése feltehetően nem mentette volna meg sem az Air France 447-es, sem a Malaysia 370-es, sem az AirAsia 8501-es járatán lévőket, a szakmai vélemények viszont elsősorban arra vonatkoznak, mekkora a jelentősége annak, hogy hamarabb találják meg a roncsokat, és hamarabb derüljön fény a katasztrófa pontos okaira.

Egy másik javaslata az NTSB-nek, hogy a mostantól készülő új gépeket szereljék fel a jelenleg használt repülési adatrögzítők és pilótafülke-hangrögzítők kiegészítéseként olyan „befolyásmentes” real-time adókkal, amelyek a gép állapotáról és pozíciójáról sugároznak állandóan adatokat, és amelyeknek a működését a fedélzetről nem lehet leállítani. A javaslat nyilván azért került bele a csomagba, mert az eltűnt Malaysia 777-es transzponderét és minden más olyan berendezését, amellyel követni lehetett volna az útját, a rádiókapcsolat megszakadásának idején a gépen – feltehetően szándékosan – lekapcsolták.

Az Air France Airbusának rögzítőit majdnem két évig keresték

Az NTSB javaslatai közé tartozik a géptörzs legszilárdabb részébe elhelyezendő pozíció-adó, amely alacsonyabb frekvencián működik, tehát távolabbról fogható. A cél minden új berendezés esetében az, hogy többet tudjanak a gép állapotáról és baleset esetén hat mérföldes pontossággal tudják azonosítani a helyét. A technológia elérte azt a pontot, amikor már nem kellene kétségbeesett sietséggel sokszáz mérföldnyi tengerfenéket átkutatniunk, hogy megtaláljuk az értékes rögzítőket – fogalmazott az NTSB főnöke, Cristopher Hart.

A javaslatok között szerepel egy olyan adó, amely bizonyos veszélyhelyzeteknek már a bekövetkeztekor, tehát súlyosabb meghibásodás, szokatlan repülési állapot esetén megkezdi a gép mintegy nyolcvan paraméterének sugárzását, szintén műholdon keresztül, illetve ugyancsak ismét felbukkant a pilótafülkébe telepített kamerarendszer elképzelése, amely a személyzet ténykedését rögzíti. Ez utóbbi azonban a jelek szerint egy régi vitát forrosít fel, és komoly ellenállásba ütközik.

A Malaysia Boeing 777-esét még mindig nem találják

A legnagyobb pilótaszervezet, az amerikai ALPA (Air Line Pilots Association) máris közleményben minősítette túlzott és elhibázott reakciónak az NTSB e javaslatát. A pilótafülke képrögzítése nem javítja a repülésbiztonságot, sőt, valójában inkább csökkenti, azzal, hogy a korlátozott erőforrásokat elvonja értékesebb repülésbiztonsági fejlesztésektől, hangzik az ALPA reakciója. Sőt, a szervezet közleménye a későbbiekben a kabinban készült videófelvételeket olyan tényezőnek tartja, ami éppenséggel tévútra terelheti a vizsgálatokat, félremagyarázza a történéseket.

A balesetvizsgálók ezzel szemben már 2000 óta javasolják a kamerák elhelyezését pilótafülkében, akkor ezt az Egypt Air 767-esének katasztrófája váltotta ki. A gépet az NTSB vizsgálatai szerint feltehetően az egyik másodpilóta szándékosan vitte pusztulásba, az egyiptomi hatóságok azóta is élesen tagadják az öngyilkosságot, a szakértők szerint a vitát eldönthette volna, ha nemcsak hallani, de látni is lehetett volna az utolsó percek történéseit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.