Euro Hawk: érkezés a kontinensre, pilóta nélkül

iho/repülés   ·   2011.07.23. 18:00
euro_hawk_edwards_cr

Az európai változat mint mock-up a berlini ILA-n 2006-ban

A gép egy évvel ezelőtt szállt fel először az amerikai Edwards légitámaszponton. A Eurohawk ezúttal is innen startolt rendeltetési helye felé. Ősztől Németországban zajlanak majd a repülési próbák a távolról irányított felderítő repülőgéppel, amely húszezer méter magasságból képes hosszú időn keresztül felderíteni, adatokat gyűjteni és azokat valós időben továbbítani. Az érkezés mindenesetre nagyon hatásos volt, a gép a Flightglobal tudósítása szerint a külső vezérléssel pontosan a pálya középvonalán ért földet a München közeli támaszponton.

Euro Hawk Edwards felett

A Northrop RQ-4B Global Hawk európai változata európai szenzorokkal és értékelő berendezésekkel működik majd, de a gép minden más fődarabja megegyezik az eredetivel, és a vezérlőközpont is ugyanaz maradt. A most Németországba érkezett bemutató példányt négy további követ majd, melyeket a hadrendbe állítás előtt elsőként rendszerpróbákra használnak.

A gép erőssége a SAR, vagyis szintetikus apertúrájú radar, amely „átlát” a felhőkön is és így pontos képalkotást tesz lehetővé rossz időjárási viszonyok között is. A gép emellett fejlett elektrooptikai illetve infravörös kamerarendszerrel is rendelkezik, melyeket az EADS-nél fejlesztettek ki. A távolról irányított felderítőgép akár 36 órán át egyfolytában képes nagy magasságból megfigyelni a kérdéses területeket.

A Global hawk a NASA színeiben is repül

A kompozit szerkezetű, nagy hatótávolságú repülőgép nem teljesen autonóm üzemmódban repül. Irányításához, a fedélzeti felderítő rendszerek működtetéséhez szükség van a távoli vezérlőállomáson tevékenykedő pilóta és operátor munkájára. A gép műholdas adatkommunikációs rendszeren keresztül kapcsolódik az állomáshoz, de természetesen a kapcsolat megszakadása esetén sem zuhan le: ekkor az előre beprogramozott repülési programot hajtja végre, s persze folyamatosan keresi az elvesztett adatkapcsolatot.

Az Euro Hawk egy fontos és Európából szinten nyomtalanul eltűnt képességet pótol: a nagy hatótávolságú felderítő repülőgépekét. A hidegháború lezárultát követő két évtizedben - sok más képességgel együtt - ez is leépült, s ennek hiányát a 2000-es években kitört fegyveres konfliktusokban érezhette meg Európa.

Kapcsolódó hírek