Öt év, ezer kilométernyi útszakasz

iho   ·   2017.12.13. 19:32
67-es_ut0

Nagy számokról adtak ma hírt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közös évzáró sajtótájékoztatóján. Az értékelést azzal kezdték, hogy 2010 óta 670 kilométernyi új útszakasz épült az országban, a beruházás értéke 1175 milliárd forint volt. A 2022-ig tartó időszakban újabb 1000 kilométernyi négysávos útszakasz (autópálya, autóút és emelt sebességű főút) kivitelezése, kisebb részben előkészítése várható. 2500 milliárd forintos ráfordításra lehet számítani, e keretösszeg több mint felét hazai költségvetési forrás fedezi, a többi uniós forrás. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány célként tűzte ki, hogy a megyei jogú városokat bekösse a közúthálózatba, illetve az autópályákat elvezesse az országhatárig, s ez jó úton halad. Az ez irányú tervekre vonatkozó vállalkozási szerződéseket ugyanis már 70–80 százalékban megkötötték.

Homolya beszélt az M8-as utat érintő beruházásokról, amelyről már az ezredfordulón születtek tervek, ám először csupán tíz éve jelölték ki nagyjából az útvonalát. Az államtitkár emlékeztetett, hogy a mintegy 110–120 kilométeres új szakaszához szükséges előkészületi munkák folyamatban vannak. Az új útvonal az M7-es autópálya és a 710-es főút várhatóan 2019-re elkészülő csomópontjánál fog kezdődni, majd a dunaújvárosi Pentele-hídon keresztül egészen Kecskemétig tart. Kiemelt fontosságúnak nevezte a Várpalotát elkerülő 8-as utat, amely 2018 végére teljes egészében kétszer két sávos gyorsforgalmi úttá válik, amely a számítások szerint  – főként nyáron – a balatoni forgalom „kerülőútjaként” fog előlépni.

A 28,8 kilométeres útvonal a tervek szerint 2018 végére válik teljes egészében kétszer két sávos gyorsforgalmi úttá (térkép: NIF)

Kitért arra, hogy az Abony-Törökszentmiklós közötti útépítés ellehetetlenült az utóbbi években, ezt peres eljárás nélkül sikerült lezárni. Mint ismeretes, az Abony–Törökszentmiklós (Fegyvernek) közötti 28,9 kilométeres kétszer két sávos út építése 2013-ban kezdődött meg, de 2015-ben – az uniós források ellehetetlenülése miatt – leállt. Homolya kiemelte, hatályos kormánydöntés született az ügyben, aminek értelmében engedélyezett tervekkel rendelkeznek hamarosan, és 2020-ra kezdik el az útszakasz építését.

Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt. vezérigazgatója elmondta: az év végéig 1763 milliárd forintnyi, a NIF Zrt. által megkötött kivitelezési szerződéses állományhoz biztosított forrást a kormány. Emlékeztetett, hogy az idei évben kezdődött el a komáromi Duna-híd megépítése, az M2 Budapest–Vác szakaszának kivitelezése, Eger gyorsforgalmi hálózatba kötése az M25 autóúttal, Kaposváré az R67 gyorsúttal; beszélt az M4 autópálya M0 autóút (Üllő)-Cegléd közötti szakaszáról, valamint Berettyóújfalu-Nagykereki, országhatár közötti szakaszainak építésé és az M70 négysávossá bővítése. Befejeződött egyebek mellett az M35 folytatásának első üteme, megépült az M85 Csorna elkerülő II. üteme és az M30 Tornyosnémeti-országhatár szakasza. A jövő évi fejlesztések közt említette, hogy 2018 első hónapjaiban elkészülnek a 21-es főút Heves I.–Nógrád II-III. szakaszai és az 55-ös főút burkolat megerősítése Mórahalom elkerülő és a megyehatár között. Több elkerülő utat is átadnak jövőre: így Győrt, Hajdúsámsont, Hódmezővásárhelyet és Várpalotát mentesítik az átmenő forgalomtól. Tavasszal elkezdődik az M85-ös Soproni szakaszának megépítése is. Mint mondta, ilyen mértékű beruházás volt a kétezres években az M3-as Gyöngyös-Füzesabony szakasza.

Homolya Róbert hozzátette: az elmúlt években az állami közútkezelő beruházásaiban közel 4000 kilométernyi útszakasz újult meg. Vagyis nemcsak a közúthálózat folyamatos bővítésére, hanem a meglévő utak állapotának javítására is van lehetőség. A tavaly elindított Komplex útfelújítási program első évében 69 milliárd forint hazai forrás fedezte 562 kilométer főúti és mellékúti szakasz rekonstrukciójának költségeit. A program 2017–2018-ban 100 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik: a tavasszal meginduló munkálatok során újabb közel 900 kilométer helyreállítását tervezik. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban hasonló célokra rendelkezésre álló 55 milliárd forintból várhatóan további 400 kilométernyi útszakasz tesznek rendbe.

Míg 2016-ban több mint 56 milliárd, addig 2017-ben már csaknem 73 milliárd forintos költségvetési forrás jutott útfenntartásra – mondta Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója. Így a tavalyi évhez képest közel ötször nagyobb felületen végeztek burkolatjel festési és felújítási munkákat közel 3 milliárd forintból. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésébe tartozó utak burkolatának karbantartására 2017-ben több mint 222 ezer tonna aszfalt állt rendelkezésre, míg 2015-ben csak 185 ezer. Ezt kátyúzásra és nagyfelületű javításokra használták fel.

A közlések szerint a közúti beruházások megnyithatják Magyarországot és felzárkózó térségeit a lehetséges beruházók, munkahelyeket teremtő vállalkozások, a helyi gazdaságot élénkítő fejlesztések előtt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.