F-35 jó hírek, rossz hírek: kigyulladt egy A-variáns
Először is a legfrissebb balesetről: a tűz a Mountain Home légibázison, a földön, hajtóműindítás után tört ki a Luke légibázishoz tartozó gépek egyikén, amelyek levegő–föld harceljárások képzésére érkeztek az Idaho állambeli támaszpontra. A lángok a gép hátsó szektorából törtek fel, egyelőre nem világos, hogy a hajtómű, vagy az ugyancsak ott elhelyezett segédhajtómű gyulladt-e ki.
A tüzet gyorsan eloltották, a baleset következtében öt embert vittek kivizsgálásra kórházba, köztük a gép pilótáját, de már mindegyiküket kiengedték. A Flightglobal szerint ez a harmadik F-35-ös a tesztgépek és a sorozatgyártottak közül, amelyen tűz okozott javítható kárt. A tűzesetek egyike akadályozta meg 2014 júniusában a típus akkorra várt európai bemutatkozását. A mostani eset okozta roncsolódás nagyságáról nincs hivatalos információ.
A baleset mintegy tíz nappal azután következett be, hogy a légierő bejelentette, tizenöt gép repülését tiltották le, miután kiderült, hogy baj van bizonyos vezetékek szigetelésével, amelyek érintik az üzemanyagtartályt. A Defense News ugyanakkor jelzi, egyelőre nem tudni, van-e a mostani tűz és a feltárt hiba között kapcsolat.
Egyébként a légierő vezetői épp a napokban álltak ki egy rendezvényen ismét a típus mellett, Hawk Carlisle tábornok, a harci alakulatok parancsnoka (Air Combat Command) azt mondta: „Az F-35-ös fantasztikus gép, és noha az út tele van buktatókkal, egyre jobb és jobb lesz.” Az A változat nyáron kapta meg a légierőtől a kezdeti hadrafoghatóság minősítését, vagyis a típus még nincs valamennyi képességének birtokában.
Néhány napja az optimizmus jegyében mutatták be az első, Japánnak készült F-35-öst, szintén a hagyományosan fel- és leszálló A változatból. A tokiói védelmi miniszter az ünnepségen azt hangsúlyozta, mekkora jelentősége van az ötödik generációs harci gépnek a Japán körüli zóna egyre komolyabb biztonsági problémái miatt.
A szigetország légiereje negyvenkét gépet üzemeltet majd, ezek közül az első négyet a Lockheed Martin Fort Worth-i gyárában, a többit viszont a Mitsubishinél szerelik össze, az első japán F-35-ös pilóták novemberben kezdik átképzésüket a típusra. A bemutatott gép augusztus 24-én repült először. A jelenlegi Lightning II. flotta már több mint kétszáz példányt számlál, amelyek eddig összesen több mint 70 ezer órát repültek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!