Friss kémfotók a friss Airbusról

iho   ·   2013.05.10. 09:00
cim

A The Wall Street Journal egy ismeretlen, pontosabban névtelenséget kérő fotográfus képeiből közölt exkluzív kollekciót, a képek az Airbus új típusának, az A350-esnek első repülésre szánt prototípusáról készültek, nem sokkal azelőtt, hogy a gépet Toulouse-ban a festőhangárba vontatták.

(fotók: The Wall Street Journal)

Gyanítható, hogy maga a gyár a hivatalos fotókat inkább a festés után készítteti és közli majd a gépről, amelynek első repülése a nyáron várható, azt azonban biztosra veszik, hogy a festés után még májusban sor kerülhet a hajtóművek első beindítására. Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a gép szárnyaira március végén kerültek rá az ugyancsak grandiózus, háromméteres lapátátmérőjű Rolls-Royce Trent XWB–84-es hajtóművek.

Továbbra is kétséges azonban, hogy a nagy izgalommal várt új típus bemutatkozhat-e a párizsi repülőszalonon. A júniusi globális jelentőségű kiállításon nyilván a lehető legnagyobb szenzáció lenne a 350-es megjelenése, ugyanakkor az Airbus több vezetője ez ügyben már korábban lehűtötte a kedélyeket, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy a gép addigra valóban repülni fog, de ha repül is, akkor sem biztos, hogy átviszik Le Bourget-ra.

Mint a WSJ is megjegyzi, a gép fejlesztése egyéves késésben van, és noha komoly kritikus szakaszokon esett már túl az első példány, azt is tudni lehet az elmúlt évek új típusainak történetéből, hogy az első prototípus első repülése előtt is adódhatnak váratlan problémák, amelyek hátráltatják a szűzfelszállást, illetve a fejlesztés további stációit.

A késés egyben azt jelenti, hogy a berepülési program is nagyon feszesnek ígérkezik, hiszen az első példányt jövő év második félévében már át kellene adni a tervek szerint az első üzemeltetőnek. Ilyen körülmények között az, hogy az első repülő példányt egy hétre kivonják a folyamatokból, a kétségtelen propagandaérték mellett is komolyan hátráltathatja a programot.

A gép iránt valóban felfokozott a várakozás, amit az is érthetővé tesz, hogy a rendelésállomány mostanra már 616-nál tart, utoljára a British Airways írt alá, ha még nem is szerződést, de szándéknyilatkozatot 18 XWB majdani megvásárlásáról. Igaz, ezek nem a most készülő 300 személyes változat, hanem a még csak tervezett, hosszabb törzsű, 350 személyes 350-1000-es példányai lesznek majd.

Kapcsolódó hírek