Frontier–Spirit: újabb nagy fúzió Amerikában

iho/repülés   ·   2022.02.08. 12:00
216975100_10158014454516700_1836140654680256146_n

A két low-cost hadat üzen, nemcsak a diszkont konkurenciának. Az ötödik legnagyobb amerikai társaság lesz, homogén Airbus flottával, rendelésekkel együtt több, mint 600 gép. Sok új desztináció, a „légiközlekedés demokratizálása” jegyében.

Egyes értékelések szerint az Egyesült Államok társaságai közül a legfiatalabb, a legmodernebb, és a leginkább üzemanyag-hatékony flottát működteti majd az új légicég, talán idén év végétől. Hiszen a mostani bejelentés után még bőven lesz tennivaló a valóságos egyesülésig, és még hátra van a washingtoni adminisztráció jóváhagyása, ami nem automatikus, ellenkezőleg: trösztellenes megfontolások okán az igazságügyi tárca például tavaly megtámadta az American és a JetBlue együttműködését az Egyesült Államok északkeleti zónájában.  

Márpedig a Frontier–Spirit fúzió világosan arról szól, hogy a két low-cost társaság, amelyeknek az elmúlt két évben a válság súlyos veszteségeket okozott, ne őrölje fel egymást a konkurenciaharcban, hanem alkosson egy racionálisan működtethető, és a más diszkontokkal (Southwest, Allegiant, Sun Country, Breeze) szemben versenyképes új vállalkozást.

A fő kérdések azonban már eldőltek: az egyességet elfogadta mindkét testület, a Frontier a Spirit megvásárlására 2,9 milliárd dollárt fordít készpénzben és részvényekben, de a megállapodás teljes értéke a hitelállománnyal, lizingekkel és más költségekkel együtt eléri a 6,6 milliárdot.

Az új igazgatótanács hét tagját a Frontier, ötöt a Spirit adja majd, a tulajdoni megoszlás 51,5–48,5 százalék. Ami a flottát illeti, egészségesen homogén marad: a két cég kombinált gépparkja jelenleg több, mint háromszáz, a rendelésállományokkal együtt hatszáznál több példányt számlál, mindkettő az Airbus A320-as gépcsaládjának különböző változataiból áll.

A jelenlegi flottákban bőven vannak korábban gyártott ceo-320-asok, 319-esek is, de a megrendeltek mind a modernebb, újra hajtóművezett neo-verzióhoz tartoznak. A Frontierről egyébként akkor írtunk utoljára, amikor tavaly ősszel a Dubai szalonon részese volt az óriásüzletnek az Indigo Partners és az Airbus között, a Wizz-t is birtokló magántőke-alap akkor a Wizz számára 102, a Frontiernek 91, a Volarisnak 39 és a JetSMART részére 23 A321-est kötött le a gyártónál. Ami még érdekes, valaha az Indigo volt a legnagyobb részvényes a Spirit-ben is, de akkor a befektetési alap eladta a részesedését.

Az egyesített cég várható terjeszkedése elsősorban az Egyesült Államok másodlagos piacán zajlik majd, vagyis nem a nagy csomópontok, hanem a nagy csomópontokon kívüli kisebb repterek között forgalomban. A Frontier közleménye szerint 19 ország 145 desztinációját szolgálja majd ki a közös cég az Államokban, Latin-Amerikában és a Karibi térségben, olyanokat is, amelyeket eddig a légitársaságok nem kapcsoltak be a légiközlekedés vérkeringésébe.

Viszont a működtetés maga nyújt előnyöket, ilyenkor „szokásos” mód lehet egyesíteni és egyben csökkenteni az adminisztrációt, összevonni a jegyvásárlási és más rendszereket, ezzel együtt az egyesüléssel tízezer munkahely közvetlen megteremtését ígérik. Az erőforrások koncentrálása intenzívebb fejlesztéseket tesz lehetővé, és javítja a pozíciókat a „Négy Nagy” meghatározó erejével szemben (American, Delta, United és Southwest). A Spirit elnöke ennek megfelelően a légiközlekedés demokratizálásáról beszél.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek