Hang-ár a hangárban: a zene baráttá teszi a repülőteret

Márványi Péter   ·   2011.07.05. 17:29
LHBC_fld_3_1
Somogyi-Tóth Dániel karnagy: segít az ejtőernyős akusztika

A karmester, orgonaművész, korábbi profi légifotós, az iho/repülés egyik vezéralakja kitalált valami nagyon izgalmasat, ami egyfelől sok embernek tetszik, másfelől egy remek eseményre fűzi rá az ő összes szenvedélyét. Hangverseny hangárban, klasszikus zenekarral: ilyet Magyarországon azelőtt senki nem mert szervezni, Békéscsabán azonban már tavaly tartottak a szimfonikusok három kiváló Carmina Burana előadást a reptéri nagyhangárban, néhány napja  pedig populárisabb darabok, filmzene-betétek hangzottak el Somogyi-Tóth Dániel vezényletével ugyanott – ezer főnyi közönség előtt.

Könnyűzenei koncertek, partik voltak már hangárban, de klasszikus, szimfonikus zenekari hangverseny még sosem, én viszont a Goldtimer Alapítvány vezetője, Hajdú Károly (repülőberkekben ismert nevén Fedő) 60. születésnapján orgonáltam már Budaörsön.

Ezren a hangárban (Imre György fotói)

Innen jött az ötlet, hogy a Békés Megyei Szimfonikusokkal hangárban lépj fel?

Ez is benne volt. De az is biztos, hogy egyelőre Békéscsabán nincs olyan koncerthelyszín, ahová beférne akkora előadói apparátus, ami tavaly a Carmina Buranahoz kellett, hiszen kétszázan voltunk a színpadon. Ezért kellett találnunk egy olyan helyszínt, ahol elférünk mi is, és a közönség is.

És kellett egy partner is, aki azt mondja: gyertek a hangáramba!

Így van. A dolog nagyon érdekesen alakult, mert a zenekar és a repülőtér is megyei fenntartású, és a megyei vezető az én segítségemet kérte, kit lehet a repülőtérre vezetőnek idecsábítani. Legszebb álmomban sem gondoltam volna, hogy az a Simon Martin, akivel sok száz órát repültünk, légifotóztunk együtt, ő lesz a békéscsabai repülőtér gazdája. Korábban a Farnair-nél repült Fokker 27-esen, és nem is mertem számítani arra, hogy elvállalja ezt a posztot, csak a tanácsát kértem. De neki megtetszett az ötlet, és lejött.

A Békés Megyei Szimfonikus Zenekar a hangárban

Az új reptérfőnököt pedig nyilván nem volt nehéz meggyőzni ennek a koncertnek a lehetőségéről. Mennyiben határozza meg a különleges helyszín a műsort, a programot? Van, amit lehet hangárba vinni, és van, amit nem?

Így van. Biztos, hogy kisebb kamaraprodukciókat nem lehet kivinni a hangárba, mert nem is látnák, annyira pici lenne benne a pár előadó. Eddig háromszor volt Carmina Burana, amit nem kellett hangosítani, borzasztóan jól szólt így is. Mivel most könnyűzenei műsorunk volt, adott volt, hogy hangosítani kell. Természetesen kiváló sztárvendégeink, Szekeres Adrien, Csonka András és Varga Feri is igényelték ezt.

Szekeres Adrien és Somogyi-Tóth Dániel

Nem okoz akusztikai problémát a hangár? Nagy csupasz falak, kellemetlenül visszhangos lehet ez a tér.

Amikor először meglátták, hol akarok koncertet szervezni, akkor többen őrültnek neveztek, de nekem megvolt a tervem, és sikerült is megoldani az akusztikát: ejtőernyőket lógattunk le a hangár plafonjáról, nem elég, hogy lefogja a visszhangot, ráadásul borzasztó jól néz ki, úgyhogy vagy nyolc ejtőernyőt lelógattunk.

Lehetséges, hogy noha egy békéscsabai teremhez képest távolabb kell mennie az embereknek a zenéért, de maga a helyszín különlegessége is vonz ilyenkor sokakat, nem egyszerűen csak a műsor és a sztárelőadók.

Biztos, hogy a különleges helyszín is emelte az értékét ennek a koncertnek az első pillanattól kezdve, és azt gondolom, akkora siker volt, hogy most már bármilyen koncertet csinálnánk a hangárban, ugyanúgy jönnének az emberek. Felemelő érzés látni, ahogy este, a hangverseny után kígyózó kocsisorok mennek kifelé a reptérről.

A HA-SVT lajstromjelű Cessna 210M a békéscsabai 17-es pályán

Koncert után egy repülőgép is felszállt, mert ráadásul összehoztatok egy tombolát is.

Igen, mindegyik alkalommal lehetett éjszakai sétarepülést nyerni. Békéscsaba ugyanis kiválóan fölszerelt, éjszakai üzemre is alkalmas repülőtér, érdemes volt kihasználni ezt a lehetőségeit.

Ha ilyen rendezvényt sikerül összehozni, lehet, hogy ez társsá teszi a repülőteret a környéken.

El tudom képzelni. Az biztos, hogy az a több ezer ember, aki ott volt ezeken a koncerteken, és remélhetőleg még el is fog jönni, biztos, hogy nagyon nagy szeretettel gondol a repülőtérre. Őket kevésbé zavarja, ha rendszeresen zúgnak a fejük fölött a repülőgépek. Kicsit más hangon, mint ahogy a koncert zajlott.

Simon Martin: alkalom, hogy az emberek megismerjék a repülőteret

A Farnairnél dolgoztam ezelőtt, sajnos onnan mindenkit leépítettek, aki a Fokkeren repült. De voltam korábban már reptérvezető Fertőszentmiklóson. Amikor az elődöm elment innen, akkor jött az ötlet Dani révén, így jöttem én a képbe.

A békéscsabai repülőtér egyike a legpatinásabbaknak, egyben az egyik legjobban felszerelt a magyarországi sportrepülőterek közül. Füves és aszfaltos pályája is van.

Igen. A 2004-2005-ös pályázatokon sikerült támogatást nyerni a bővítésre, illetve a fejlesztésre, innentől kezdve viszonylag friss pályánk, felújított épületünk van. Hozzáteszem, hogy sajnos forgalom nincs annyi, amennyi kellene, de természetesen fenntartjuk és karbantartjuk azt, amint van, vigyázunk rá.

A balülésben Simon Martin

Nos akkor lássuk a koncertet! Mennyire lepett meg, amikor Dani előállt az ötlettel?

Érdekes volt, de mindenkinek nagyon tetszett, hiszen nem mindennapi dolog összekötni a repülést a zenével, de hát tudjuk, hogy Dani részéről ez jó perspektíva is volt. Az akusztikával sem volt probléma, hála az ejtőernyőknek.

Azért egy repülőklub életében az sem egyszerű, ha alkalmanként teljesen ki kell üríteni a hangárt.

Meg tudjuk oldani. Szerencsére ez egy modern hangár, elektromos ajtókkal van felszerelve, viszonylag könnyen mozgathatók a gépek, van vontató hozzá, meg van vontatóvilla, tehát nem olyan bonyolult, mint amilyennek hangzik.

Azért én láttam hangárokat, amelyeknek a végén félig szétszedett gépek árválkodtak.

Itt ilyen nincs. Itt minden gép repül.


Csabai pályafények

Mit jelent egy ilyen rendezvény a repülőtér és az emberek közötti kapcsolatban? Mostanság a sportrepülőterek olykor keményen ütköznek az önkormányzatokkal, és azokkal, akik  panaszkodnak a zaj miatt.

Igen, sajnos ez így van. A mi esetünkben ez a koncertsorozat mindenképp pozitív kapocs az itt élők és a repülőtér között. Akik eljönnek a hangversenyre, megismerik a repülőteret, lehetőségük van látni, ha nem is teljes üzemszerű állapotában, de egy kicsit a másik oldaláról. Lehet, hogy ha ezután meglát egy repülőgépet, akkor nem az lesz az első gondolata, hogy hangos, hanem hogy de jó volt a koncert, amikor ott voltunk. Bár hozzáteszem, szerencsére ez a régió viszonylag nyugodt ebből a szempontból, tehát kevés a zajproblémánk, lakott terület nincsen a pályatengelyekben. Sajnos a forgalom sem olyan mértékű, hogy ez folyamatosan zavarna bárkit.

Folytatódik a koncertsorozat?

Ha folytatódik, mi szívesen állunk rendelkezésre továbbra is.

Kapcsolódó hírek