Hatan pályáznak az új rigai főpályaudvar építésére
Hat nemzetközi konzorcium tett eleget az első, előminősítő szakasz pályázati feltételeinek, melyek a Rail Baltica-projekt keretében a rigai központi személypályaudvar átépítési munkáira vonatkozik. A tervezési területbe beletartoznak a Daugava-folyón átívelő vasúti híd és a rakpartok is. A projekt becsült költsége 200 millió euró, azaz több mint 60 milliárd forint, ami kifejezetten szoros, alacsony árnak számít egy ekkora létesítmény esetében, gondoljunk csak arra, hogy egyedül a váci állomás átépítésére 18 milliárdot költöttünk el.
A hat konzorcium a következőképpen épül fel:
„BASA” – BMGS, Strabag és AECOM Baltics (ezek mindegyike lett cég);
„AB Kauno tiltai” – Comsa (Spanyolország), Trakcja PRKil (Lengyelország), UAB Geležinkelio tiesimo centras (Litvánia), Ceļu būvniecības sabiedrība Igate (Lettország);
„Acciona Mostostal Skonto Būve” – Acciona Construccion (Spanyolország), Mostostal Warszawa (Lengyelország) és Skonto Būve (Lettország);
„Besix Rere Group” – Besix (Belgium) és Rere Būve (Lettország);
„ITL Rail Baltica” – Gulemark (Törökország), Astaldi (Olaszország), AS LNK Industries, Binders és Arčers (Lettország);
„Copisa-Basque-UPB- Tilts” – UPB, és Tilts (lettország), Copisa Constructora Pirenaica, Altuna y Cycasa és Lagunketa sociedad de estudios y servicios para la construccion (Spanyolország).
Ezzel a pályáztatás első, előminősítő szakasza lezárult. A második szakasz 2018 második félévében indulhat el, a nyertes kiválasztása és a szerződés megkötése 2019-ben várható. A határidő szoros lesz, hiszen 2020-ban el kell kezdeni az építkezést, legkésőbb 2022-ben pedig üzembe kell helyezni a létesítményeket.
Az építészeti tervpályázatot 2017 áprilisában hirdették meg, hét pályázó nyújtott be pályaműveket, a nyertes a Magyarországon is ismert COWI és a – sajnos kevésbé ismert – PLH Arkitekter (Dánia) lett. Utóbbi építésziroda számára nem ismeretlenek a vasúti fejlesztések, a londoni Euston-pályaudvar átépítése során is vettek részt építészeti pályázaton.
A rigai pályaudvari átépítés a Rail Baltica-projekt legkomplexebb eleme. Nem csak az EU-s szabványos és előírások érvényesítését kell megoldani, de jelentős beavatkozások szükségesek a csatlakozó vonalhálózaton is. A pályaudvar területén a széles nyomtáv mellett a normálnyomtávú hálózatot is teljeskörűen ki kell építeni és biztosítani kell a kettő együttélését. Nem utolsó sorban pedig a pályaudvar és a rigai belváros olyan szoros szimbiózisban élnek, hogy minden itt elvégzett kapavágásnak komoly városépítészeti következménye is van.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!