Hetven éve Maszovlet: a háború utáni első járatok

iho   ·   2016.10.15. 08:45
cim

1946. július 31.: jogutód nélkül megszűnik a gépeit és minden más vagyonát a háborúban elvesztett MALERT. Előzőleg, márciusban, a szovjet–magyar tárgyalások nyomán megalakult a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, a Maszovlet. Alakuló közgyűlés: március 30-án, vezérigazgatója Krajnov Joszif Vaszilijevics, helyettese Szintai József, a szovjet fél a maga apportjaként gépeket, berendezéseket és pilótákat is adott, az Államkincstár pedig garantálta a vállalatnak az első iroda (Dorottya utca) és a repterek használatát, így lehet összefoglalni nagyon röviden és erősen leegyszerűsítve persze az előzményeket Zainkó Géza repüléstörténet-kutató tanulmánya nyomán.

Az első Li-2-es, a HA-LIA (fotó: Li-2.hu)

És persze a lényeg: 1946 október 15-én két járat indulásával megkezdődött Magyarországon a háború utáni közforgalmi repülés. A 8.30-kor Szombathely felé startoló HA-LIA lajstromjelű Li-2-est Stifter János (egykori Malert-pilóta, aki egy Junkers Ju-52-essel 1945 decemberében sikeresen átszökött a fronton), az utána Debrecenbe induló gépet Nyikolaj Szivak repülte a feldíszített Budaörsi repülőtérről, a fedélzeten „magas rangú tisztségviselők mellett újságírók” élvezték az utazást , a légipostai küldemények emlékbélyeget kaptak, és persze ünnepi volt a fogadtatás a leszálláskor is.

A társaság öt Li-2-essel, és ami mai szemmel nézve kicsit meglepő, hét apró egymotoros Po-2-essel kezdte a működését. A Li-2-esek, mint erről portálunkon is sokat olvashattak, az amerikai DC-3-as szovjet licencváltozata volt, mindkettő a második világháború katonai szállítórepülésének és a háború előtti légiforgalom újjáéledésének alaptípusa, persze a maga megoszlásában, nyugaton a DC-3-as, keleten a Li-2-es vitte a főszerepet.

(fotó: Zainkó-archív)

A repülőgépek Romániából érkeztek, valóban újként, de átfestésük itthon történt., olvasható a Li-2.hu portálon. A Po-2-es a háború előtti szovjet repülőipar szülötte, kétfedeles, kétüléses, faépítésű, vászonborítású kis gép volt, pontosabban, amit a Maszovlet használt az a pilóta mögötti kabinos változat, a zárt kabinban ketten üldögélhettek, vagy a postazsák. De szerepe lett a típusnak a haza mentőrepülés majd a mezőgazdasági repülés beindításában.

Mint egy korábbi cikkünkben Földesi László megírta, a gépek tehát még augusztusban érkeztek meg, az első negyedikén, felség- és lajstromjel nélkül, majd 17-én volt az ünnepélyes átvétel, amelyen Tildy Zoltán köztársasági elnök, Nagy Ferenc miniszterelnök, helyettese Szakasits Árpád, és a Szövetséges Ellenőrző Bizottság vezetője, Szviridov altábornagy is részt vett, a gépeket Gerő Ernő közlekedési miniszter vette át, majd az előkelőségek sétarepülésen vehettek részt.

Budaörs, akkor még igazi forgalmi épület, a Maszovlet első bázisa (fotók: Kadocsa Gyula gyűjteménye)

A Li-2-esekről a Maszovlet időszakában a Zsaludek Endre gondozta portálon tudhatunk meg rengeteg adatot, többek közt azt is, hogy az első két járat avatása után beindult a repülés Szegedre és Győrbe, majd a következő évben Pécsre és Miskolcra is, következett 1950-ben Nyíregyháza és Békéscsaba, 1951-ben Kaposvár, Nagykanizsa és Zalaegerszeg. De ami végül inkább a jövőbe mutatott: már 1947-ben elindultak a gépek külföldre is, jelesül először Prágába, abban az évben további négy, 1948-ban még két Li-2-essel. Vasárnap, amikor nem volt járat, ejtőernyősök ugrottak a gépekből.

Beszállítás a negyvenes években

Miután a Néphadsereg is átadta Li-2-esei egy részét, a magyar polgári légiközlekedésben összesen huszonöt példány szolgált, de aztán jöttek a nagyobb és gyorsabb gépek, a még szintén dugattyús Il-14-es, a légcsavaros-gázturbinás Il-18-as, és a közforgalmi repülés központja Ferihegy lett. De ez már javarészt nem a Maszovlet, hanem az 1954-ben alakult Malév történetének része, miután a magyar kormány a részvénytársaságból kivásárolta a szovjet fél részesdését. Ami ugyancsak immár a történelem része: ugyan már nem a Maszovlet gépe volt, de a Goldtimer Alapítvány megmentett és repülőképes állapotba hozott egy Li-2-est, és a HA-LIX, még ha Malév-festéssel is repül immár tizenöt éve, de a gyönyörű gép azért a háború utáni első légiközlekedési cég, a Maszovlet hőskorát is idézi.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés

Kapcsolódó hírek