Hiányozni fog az óriás a forgalomból?
Az Emirates-főnök szerint a harmincas évekre újra kellenek majd a legnagyobb utasszállítók, a Lufthansa elnöke szerint viszont a társaság végleg búcsúzik az A380-asoktól, és fel kell készülni a magasabb jegyárakra.
A Dubaj-központú légitársaság hamarosan búcsúzó elnöke, Sir Tim Clark közismerten feltétlen híve azoknak az óriási, kétszintes, négyhajtómúves utasszállítóknak, amelyeknek az Emirates messze a legnagyobb üzemeltetője. Mint ismert, a gép gyártása további megrendelések hiányában leállt, 14 évvel a típus első kereskedelmi útja és 251 példány elkészülte után az utolsót tavaly decemberben repülték át Dubajba és állították forgalomba az Emirates színeiben, azzal együtt, hogy a pandémia okozta visszaesés következményeképp maga a légitársaság sem repüli az összes, 120 példányát.
Tim Clark a minap egy szakmai konferencián azt állította, a harmincas évekre az Emirates számára épp az lesz a legnagobb probléma, hogy csökkenni fog a Superjumbo-állománya. Ez elsősorban az olyan vonalakon okoz majd komoly gondot, amelyek a legnagyobb légiközlekedési csomópontokat kötik össze, ilyen például Sidney, London Heathrow, Hongkong és New York, amelyek forgalmát a korlátozottan hozzáférhető leszállási engedélyek határolják be. Jelezte ugyanakkor, hogy külön gondot jelent az Emirates által megrendelt más új gépek leszállításának késése, itt a típus megjelölése nélkül nyilvánvalóan a 777X-re gondolt: a Boeing által konstruált legnagyobb kéthajtóműves kapacitása összemérhető a 380-aséval, de hatósági engedélyeztetése erősen csúszik.
Tim Clark szerint a világgazdaság ki fog lábolni a mostani traumából, érvelésének érdekes része, hogy a javuló utasszámok arra mutatnak, erősödik a prémium-szegmens, és az A380-asok egyik nagy előnye, hogy az economy-utasok magas száma mellett a gépben bőven van hely a magasabb szintű szolgáltatások kínálatára is. Hasonló jelenségről, a prémium-osztályok iránti fokozott igényről számolt be az Abu Dhabi központú Etihad főnöke, Tony Douglas is, azzal együtt, hogy korábbi nyilatkozata szerint még nem tervezi a társaság leparkoltatott A380-asainak visszatérését a forgalomba.
A Lufthansa részéről változóak voltak a leállított A380-asokkal kapcsolatos információk, de Carsten Spohr elnök legutóbbi nyilatkozata eléggé egyértelmű: ez a géptípus nem tér vissza a Lufthansához. Az elnök szerint a legutóbbi kéthajtóműves nagy hatótávolságú típusokhoz képest az A380 túlságosan gazdaságtalan. A társaság 14 leállított gépe közül Spohr információja szerint hatot eladtak, a többi nyolctól is el fog búcsúzni a légicég.
Az eladott gépek az Airbushoz kerültek vissza, a Lufthansa pedig egyrészt A350-eseire, másrészt a hamarosan forgalomba álló Boeing 787-9-eseire alapozza interkontinentális hálózatát. Spohr arról is beszélt, hogy az utazási igény megnövekedett és több üzleti utazó tért vissza a légitársasághoz, mint amennyire számítottak, viszont a repülés költségei az ukrajnai háború következtében még magasabbra emelkedtek, „az utasoknak fel kell készülniük a magasabb jegyárakra”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!