India Airshow: hatalmas lehetőségek, hatalmas nehézségek

iho   ·   2014.03.14. 14:30
cim2

Felpezsdült a légkör India felett: a Hyderabad Airshow ad alkalmat a repülőgép-gyártóknak arra, hogy a Kína utáni legnagyobb potenciális piacon ismét aktivizálódjanak. Hogy milyen hatalmas fejlődési és egyben eladási lehetőségekről van szó, azt az Airbus közleménye teszi nyilvánvalóvá: az európai gyártó felmérése szerint a mostantól 2032-ig terjedő időszakban az indiai légitársaságok 1290 új utasszállítót szereznek be 190 milliárd dollár értékben, hogy kielégítsék az évi növekedés igényeit. India éves utasforgalmi növekedése 8,6 százalék, ami jóval felülmúlja az ázsiai-csendes óceáni régió 6,1 százalékos és a globális forgalom 4,7 százalékos emelkedését.

A szükséges 1290 repülőgép közül 73 százalék szolgálja a forgalom növekedését és 27 százalék szolgál elöregedett gépek lecserélésére. Az új utasszállítók közül 913 lesz egyfolyosós, 322 kétfolyosós, és 56 tartozik a nagyon nagy repülőgépek kategóriájába (természetesen az Airbus közleménye az A320-as családot, az A330-ast és 350-est valamint az A380-ast említi a kategóriák példáiként). 2032-re a jelenlegi 343 repülőgépből álló flotta több mint háromszorosára nő, 1233 repülőgépet foglal magába.

Hyderabadba az Emirates repülteti át 380-asát: ez az egyik légitársaság, amely óriásgépeket készül indítani Indiába

Óriási a nemzetközi forgalom mellett a hazai piac: India belső légi közlekedése mutatja a következő majdnem húsz évben a világon a legerősebb növekedést, évi 10 százalékkal. 2032-ben India belső légi forgalma lesz a világon a harmadik legerősebb. Mindehhez még az járul hozzá, hogy a világ leggyorsabban növekvő húsz légi útvonalából öt vezet Indiába. Ma minden húsz indiai állampolgárból egy utazik a levegőben, de 2032-ben húsz indiaiból öt választja legalább egyszer a légi utazást, a népesség egynegyede. Kínával együtt Indiában ismerkedik meg a legtöbb ember életében először a repülés előnyeivel, figyelmeztet az Airbus közleménye, amely azt is hírül adja, hogy az európai gyártó indiai tevékenységeit mostantól egy teljes tulajdonú leányvállalatba összpontosítják.

Ugyancsak az Airbus közleménye deklarálja a gyártó elsőbbségét ezen a hatalmas piacon, ami az új gépek megrendelését illeti, ez a részesedés hatvan százalékos, hangzik a dokumentum. A Hyderabad Airshow-n a piac jelentőségének megfelelően ott lesz az európaiak valamennyi futó típusa, a sharkletes 320-as, a 330-as, ellátogat Indiába egy 350-es prototípus és leszáll egy 380-as is, aminek az ad külön jelentőséget, hogy az indiai hatóságok csak nemrég és csak négy nagyváros repülőterén engedélyezték ennek az óriásgépnek a forgalmát, eddig ugyanis a lehető legprotekcionistább politika jegyében tiltották az A380-asokat a típussal nem rendelkező Air India piaci elsőbbségének védelme érdekében.

Sok indiai légitársaság repüli az európai gyártmányokat...

Mindeközben a Boeing sem ül a babérjain. Az amerikai gyártó néhány nappal a szalon megnyitása előtt jelentette be, hogy India legerősebb diszkont társasága, a SpiceJet újabb negyvenkét 737 MAX 8-ast rendelt, a korábbi 737-800-asok és 900-asok mellé, ezzel kielncvenre ugrott teljes keskenytörzsű rendelésállománya.

A Reuters elemzése az üzlettel kapcsolatban persze az indiai piac bonyodalmait is részletezi. A légitársaságoknak egyszerre kell megküzdeniük a magas kerozinárakkal és a gyenge rúpia okozta nehézségekkel, az egyetlen, profitot felmutató cég a nemzeti társaságok közül az IndiGo. A Boeing előrejelzései amúgy nagy mértékben optimistábbak az Airbuséhoz képest, az amerikaiak szerint a következő húsz évben az óriásállam cégei 1600 új gépet vesznek 205 milliárd dollárért, ami pedig a Boeing gyártmányait illeti, a nagy lehetőség a térségben a 777-es továbbfejlesztett változatának, a 777X-nek lehet.

...de a Boeing is fontos beszerzési forrás: az Air India a tizenharmadik Dreamlinerét vette át nemrég

Ugyancsak javítja a Boeing pozícióit, hogy oly sok ütközés, konfliktus után most mintha már teljes lenne a megbékélés az Air India és az amerikai gyártó között, már nincs szó a korábban szokásos kemény kijelentésekről az ügyben, hány száz millió dollárt kellene a cégnek kifizetnie, amiért gond volt a 787-esek üzemeltetésével: a légitársaság elnöke a lehető legelégedettebben nyilatkozott a Dreamlinerekről, amelyek tizenharmadik példányát a múlt héten vették át. Igaz, közben az ATW beszámolója azt sem hagyja ki, hogy az indiaiak szakbizottságot állítottak fel annak megállapítására, vajon a 787-esek valóban teljesítik-e azokat a paramétereket, amelyeket a gyártó ígért.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.