Ingoványos út vezet a barcelonai repülőtér bővítéséhez

iho/repülés   ·   2025.06.23. 19:00
_barca_repter_

Évekig tartó halasztás után hárommilliárd eurós költséggel bővíthetik a Barcelona-El Prat repülőteret. A projekt központi eleme a vitatott jogosultságú futópálya-meghosszabbítás egy természetvédelmi terület szívében.

A becslések szerint évi 32 millió látogatójával Barcelona Európa egyik legnépszerűbb célpontja – a turisták lankadatlan áradatának észrevehető következményei vannak a légiutasforgalomban is.  A Josep Tarradellas Barcelona-El Prat (BCN) repülőtér Spanyolország második legnagyobb repülőtere az Adolfo Suárez Madrid-Barajas (MAD) után, tavaly több mint 55 millió utast fogadott (összehasonlításul: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 17 milliót), és évek óta kapacitásainak határait feszegeti.

Most azonban – évekig tartó tárgyalások után – a katalán kormány, a spanyol közlekedési minisztérium és a repülőtér-üzemeltetője, az Aena megállapodott a zsúfolt légikikötő bővítéséről. A beruházással járó költségeket az Aena viseli.

Eddig a katalán kormány és a spanyol központi kormányzat képtelen volt a mindkét felet kielégítő megoldásban megegyezni, ám a megállapodás immáron megoldhatja a spanyol infrastruktúra-politika egyik legrégebbi politikai patthelyzetét. A spanyol média szerint az egyezség azért születhetett meg, mert a katalán kormányfő, Salvador Illa – nem úgy, mint elődei – elkötelezte magát a Madriddal való kiegyezés mellett. A repülőtér fejlesztésének terveit ismertetve Illa kijelentette, „lehetőséget szeretne adni a katalánoknak arra, hogy a világ szinte bármely pontjára repülhessenek anélkül, hogy Madridon, Londonon vagy Frankfurton keresztül kellene utazniuk”. Katalónia 2024 augusztusa óta hivatalban lévő miniszterelnöke reméli, hogy a bővítés révén mintegy húsz új, többek között Indiával, Kínával és Japánnal kapcsolatot teremtő járatot is nyithatnak majd Barcelonából.

Ám az előbbiekben említett megállapodás létrejötte önmagában még nem hárított el minden akadályt a bővítés elől. A déli, 2660 méter hosszú futópálya meghosszabbítása ugyanis továbbra is a projekt központi és egyben legvitatottabb részének tekinthető. A futópályát keletről és nyugatról a La Ricarda természetvédelmi terület határolja – egy 135 hektáros, számos őshonos faj élőhelyéül szolgáló vizes élőhely mocsarakkal, fenyvesekkel és dűnerendszerekkel. A futópálya hossza 3160 méter lenne, és lehetővé tenné óránként akár kilencven járat kiszolgálását, ám a beruházás megindításához Az Európai Uniónak is hozzá kell járulnia. A védett területre való behatolást kompenzálására az Aena vállalta, hogy némi híján háromszáz hektárnyi repülőtéri területet renaturalizál, vagyis „visszatermészetít”, hogy enyhítse a fokozottan védett területekre gyakorolt kedvezőtlen hatást.

A BCN bővítésének 2010-es terve (jobbra az újonnan megépíteni szándékozott terminállal) a Ricardo Bofill Taller de Arquitectura portfóliójából

A bővítés másik jelentős eleme egy új terminál építése a repülőtér délkeleti részén. Ennek az építkezésnek a célja, hogy a BCN jelenlegi 55 millió utas/év kapacitását hetvenmillióra növelje. Ez az elképzelés sem új, a terminál tervei még 2010-ban fektették le, és egyelőre az sem világos, hogy az elképzelés jelenlegi formájában valósul-e meg.

Jelen állás szerint a véglegesnek szánt főterv várhatóan 2028-ra készül el, az építési munkálatok pedig 2030-ban kezdődnek, és, ha minden a tervek szerint halad, várhatóan 2033-ra fejeződnek be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek