Javuló repülésbiztonság, létező kockázatok

iho   ·   2015.06.11. 11:15
cim4

A Nemzetközi Légiközlekedési Szervezet (IATA, International Air Transport Association) nyilvánosságra hozta a légiközlekedés idei első évnegyedének biztonsági adatait. Eszerint az első három hónap során az egymillió repülésre eső gépveszteség 0,38 volt, vagyis 2,6 millió járatra jutott egy baleset, ami az előző öt év átlagánál (0,45) alacsonyabb, de magasabb, mint a tavalyi teljes év átlaga (0,23), ami az aviatika történetének legalacsonyabb baleseti mutatója volt.

Javult a légcsavaros-gázturbinás gépek biztonsági aránya, és ami ugyancsak érdekes adat, azok a légitársaságok, amelyek részesei a IATA üzembiztonsági auditjának, kétszer biztonságosabbnak bizonyultak, mint azok, amelyeket nem világít át rendszeresen a szervezet.

Tony Tyler IATA-elnök mindezekhez azt fűzte hozzá, hogy az iparág elért a megbízhatóságnak, a biztonságnak egy olyan szintjére, ahol már nehéz változtatni a számokon, de az ötéves trend mindenképp azt mutatja, hogy a légiközlekedés a biztonság tekintetében jó úton halad. Tyler röviden kommentálta az elmúlt időszak legfontosabb eseményeit is: a Germanwings katasztrófájáról azt írta, hogy a repülés sem mentes a mentális egészségügyi problémáktól, de az FAA eljárását a pilóták érzelmi és mentális kérdéseinek megoldása dolgában modellértékűnek nevezte.

A Malaysia eltűnt 370-es járata kapcsán leszögezte, a IATA részese és támogatója a nemzetközi polgári repülési szervezet (ICAO) erőfeszítéseinek annak érdekében, hogy megteremtsék a biztonságos globális követőrendszert. Az Ukrajna felett lelőtt gép ügyében pedig azt emelte ki, hogy az iparágnak és a kormányoknak közösen kell intézkedniük annak érdekében, hogy csökkenjen a konfliktusövezetek feletti repülés kockázata, a kormányok osszák meg a legfontosabb információkat, sőt: a légelhárító rendszerek tervezését, gyártását, forgalmazását és használatát nemzetközi konvenció kell, hogy szabályozza.

A IATA a maga eljárásait és programjait is továbbfejleszti annak érdekében, hogy csökkenjen az üzemeltetési kockázat, javuljon a képzés színvonala, ezügyben Tyler külön utalt az ICAO által kibocsátott multi-crew pilótaengedélyekre. A kiemelt veszélyforrások között jelölte meg a IATA elnöke a lítium-ionos akkumulátorokat, végül nyilatkozatában jelezte, tovább folyik egy globális légügyi adatbázis felállítása, amelyben az összes, a repülésbiztonságot érintő esemény részletei és elemzése megtalálhatóak lesznek, a balesetektől a kisebb incidensekig, a karbantartási problémákig, az átvilágítások anyagáig; de tartalmazza majd a rendszer csaknem kétmillió eseménymentes repülés adatait is.

– Készülnünk kell a megjósolhatatlanra is, de a jövő repülésbiztonsága az összes repülés adatainak elemzésén múlik, nemcsak azokén, amelyeken valami rossz történt – tette hozzá a jelentéshez a IATA elnöke, Tony Tyler.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek