Kazanyi katasztrófa: átstartolás, átnyomás a földig

iho   ·   2013.11.20. 07:30
cim2

Kezd világossá válni, mi is történt vasárnap este a kazanyi repülőtéren, de az még nem érthető, miért. A Tatarstan Boeing 737-500-asa lezuhanásának körülményeit vizsgáló hatósági testület nyilvánosságra hozta azt, amit a repülőgép fedélzeti adatrögzítőjéből sikerült kimenteni, miközben a pilótafülke hangrögzítőjének felvevőberendezését nem találják még a roncsok között.

Ami tehát az adatokból kiderült: a személyzet a gép pályához viszonyított helyzetét látva az átstartolás mellett döntött, a robotpilótát kikapcsolták, és a gépet manuálisan repülték.

Amint a hajtóművek az átstartoláshoz felpörögtek, a pilóták 30 fokról visszavették a fékszárnyakat 15 fokra. Ekkor azonban a szárny alatti hajtóművek tolóereje a gép orrát alaposan megemelte, és a Boeing 25 fokos állásszöggel emelkedett. Emiatt a 737-500-as levegőhöz viszonyított sebessége 150 csomóról 125 csomóra esett vissza.

A személyzet, miután behúzta a futókat, a sebesség csökkenése ellensúlyozására előrenyomta a kormányt, de annyira, hogy a repülőgép erős süllyedésbe került 700 méter magasról.

A vizsgálók azt jelezték, hogy a gép előzőleg nem lépte túl a megengedett legnagyobb állásszöget, és nem esett át. Azután viszont, hogy átnyomták, süllyedésben elérte a 75 fokot, és 45 másodperccel az átstartolás megkezdése után, 240 csomós sebességgel, már csaknem függőlegesen ütközött a földnek a pálya és a párhuzamos gurulóút között.

A CFM56-os hajtóművek a becsapódásig normálisan dolgoztak, semmiféle jele nincs mind ez idáig a rendszer meghibásodásának.

A vizsgálatot végző szakértők azt is számba veszik, vajon megtörténhetett-e, hogy a pilóták a vizuális vonatkozási pontok hiányában térbeli dezorientáció áldozatai lettek, vagyis: túlkompenzálták a gép mozgását, a gyors sebességvesztés közepette meredekebbnek érzékelték a gép állásszögét a valóságosnál, ezért reagáltak a gép túlságosan erős átnyomásával. A hatóságiak természetesen felmérik a légitársaság kiképzési eljárásait, a vizsgálók ehhez a témához igénybe veszik a 737-esen tapasztalt orosz pilóták szaktudását is.

A Tatarstan mindeközben leállította másik 737-esét.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.