Kell a vasút Magyarországon?

Varsóban tartotta éves közgyűlését az UNIFE. A Prolan egyedüli magyar társaságként képviselte hazánk vasútiparát. Nagy volt a kontraszt...
A lengyel fővárosban az Európai Vasúti Ipar Szövetsége (UNIFE) sorrendben 34. közgyűlésén megjelentek a kétoldalú üzleti tárgyalások mellett az Európai Unió döntéshozóinak rövid távú vasúti prioritásairól, szabályozási feladatairól, valamint a szektor kritikus sikertényezőiről szerezhettek motiváló információkat. Köztük volt Feldmann Márton, a Prolan Irányítástechnikai Zrt. vasút-automatizálási üzletág-igazgatója is, aki Facebook-bejegyzésben összegezte lengyelországi tapasztalatait. Ahogy írta, „egyszerre inspiráló és irigylésre méltó, ahogy a Közép-európai országok fordulnak a vasút felé, tudatos társadalom-, gazdaság-, klíma- és közlekedéspolitikai célokkal, világos stratégiával, következetes megvalósítással”.
Feldmann Márton számokkal is alátámasztotta kijelentését, idézzük „43 milliárd EUR vasúti fejlesztés 7 év alatt 2030-ig Lengyelországban. Ez 25 db BuBe (Budapest–Belgrád magyar szakasz) beruházásnak felel meg. Ebben 3 Mrd EUR RRF forrás is van, amit Magyarország nem hívott le. Vonzó pálya a fiatal szakembereknek, a legkorszerűbb technikákkal dolgozhatnak, a járműipar virágzik. A közbeszerzésekből a hazai beszállítók érdekében tudatosan kizárják az Európán kívüli cégeket.”
Korábban az iho is többször írt Varsó irigylésre méltó vasúti ambícióiról, amelyek irigylésre méltó lehetőséget adnak a nemzeti beszállítóknak, akik közül a fórumon többen jelezték, a kapacitásaik már négy évre előre szerződéssel lefedettek. A stratégia világos és következetesen megvalósított.
Kitért az üzletág-igazgató arra is, hogy horvát partnerük megháromszorozta létszámát, dúskálnak a megrendelésekben, illetve Európa a katonai mobilitási célkitűzések megvalósítását is az egységes európai vasúti térség kialakításában képzeli el. Mondandóját egy kérdőmondattal zárta, amelynek megfogalmazását az a közismert tény magyarázhatja, hogy érdemi megrendelések híján a magyar vasútipari szektor szereplői a tartalékaikat élik fel.
Varsóban egyébként az UNIFE – amelynek elnökségében olyan nagyvállalatok vezetői ülnek, mint a Siemens, az Alstom, a Hitachi Rail, a Knorr-Bremse, a Voestalpine és még folytathatnánk a sort – képviseletében elhangzott, a világnak erős Európára, Európának egységességre van szüksége, ahogy a vasúti ágazatban is az egységes szabályozás és az érdekképviselet a záloga annak, hogy az európai szállítók megőrizhessék piacaikat.
A Prolan 2018 óta az UNIFE tagja, a bejegyzés pedig itt érhető el.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!