Kevesebb lengyel busz fogyott 2012-ben

Ács Attila   ·   2013.02.04. 11:30
urbino_8.9_le_electric_fooldal

Lengyelország az utóbbi 10-15 évben meghatározó tényezővé vált az európai autóbuszgyártásban, hiszen – a Mercedes kivételével – szinte az összes nagyobb márka odatelepített valamilyen gyárat vagy üzemet, sőt – elsősorban a Solarisnak köszönhetően – a hazai buszgyártás is óriási fejlődésen ment át. A válság azonban itt is érezteti a hatását; az európai üzemeltetők anyagi okokból kifolyólag kénytelenek tovább futtatni a már meglévő buszaikat, így a gyártók a kereslet visszaesésével szembesültek. Míg 2011-ben összesen 4776 busz készült Lengyelországban, tavaly már csak 3838, igaz, emellé több mint 700 alváz, 300 üres karosszéria (váz) és 64 trolibusz párosult. Kevesebb buszt tudtak eladni a gyárak belföldön és az export is visszaesett – számolt be az infobus.pl.

A piacvezető a 2011-es évhez hasonlóan 2012-ben is az MAN volt, 1566 helyett 1343 busszal. Ez a szám a komplett járművekre vonatkozik, de ezen felül több mint 500 járóképes alvázat gyártottak elsősorban szingapúri, spanyol és izraeli megrendelésre, továbbá közel 300 turistabuszváz készült a Neoplan plaueni üzeme részére, ahol a készre szerelést végezték. Az 1343 járműből csupán negyvenkilencet értékesítettek a lengyel piacon, a többi külföldön talált gazdára.

A Lions City már Euro VI-os motorral is kapható<br>(fotó: MAN)

A második helyezett a Solaris, amelynek az utóbbi időben évről évre sikerült növelnie a termelését, 2012-ben viszont mégis jelentős visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni. 2011-ben még 1140, 2012-ben viszont már csak 939 buszt gyártottak, a trolibuszok szegmense viszont jóval stabilabbnak bizonyult, 2012-ben 64 jármű készült, csak eggyel kevesebb, mint az azt megelőző évben.

A legtöbb Solaris busz – szám szerint 263 – Németországba ment, ezt követi a lengyel piac 243 busszal és 19 trolival. Ezen felül jelentős megrendelést kaptak Prágából, új piacokra is sikerült betörniük, az intercity buszukból is jóval több fogyott (2011-ben csak tizenöt, tavaly viszont már negyvenhárom: elsősorban Olaszországban és Franciaországban keresett a típus), továbbá trolibuszfronton is a legnagyobbak közé tartozik a márka, 2012-ben például Salzburg rendelt egy komolyabb mennyiséget.

Számos újdonságot mutatott be 2012-ben is a Solaris, mégsem mutatkozott annyi buszra igény, mint 2011-ben<br>(fotó: Solaris)

A harmadik hely a Volvóé – ők sem kivételek, nekik is csökkent a termelésük 2012-ben: 699 buszt gyártottak, míg 2011-ben 922-t. A wroclawi a Volvo legnagyobb európai buszgyára, ennek ellenére a hazai piacon szinte csak jelzésértékűen vannak jelen: 2012-ben mindössze kilenc busz kelt el belföldön, az összes többi exportra ment.

A wroclawi gyárban készül az alumíniumkarosszériás 8900 is<br>(fotó: Volvo)

A 2012-es év legnagyobb vesztese a negyedik helyezett Scania; a slupski gyár termelése majdnem a felére esett vissza (2011: 644, 2012: 341 busz), így tavaly több mint 140 dolgozójától volt kénytelen megválni a gyár. A Volvóhoz hasonlóan ők is majdnem teljes egészében exportra termelnek, csak négy buszt adtak el lengyel üzemeltetőnek.

A Scania OmniCity utódja, a CityWide. Sajnos ezért a típusért sem kapkodtak a vevők<br>(fotó: Scania)

Az ötödik helyen a CMS autó szerepel, amely (elsősorban Mercedes) furgonok busszá alakításával foglalkozik, és a többiekkel ellentétben 2012-ben jelentősen növekedtek az eladásai, több mint 60 százalékkal, ami szám szerint 186 kisbuszt jelent.

Az öt legnagyobbat rendre a Kapena, az Autosan, a Solbus és az AMZ követi – ezeknek a kisebb gyáraknak az összrészesedése a képzeletbeli tortából szintén csökkent: 2011-ben még húsz százalék volt, idén viszont már csak alig több mint tizenhat.

Kapcsolódó hírek