Kis híján egymilliárd eurónyi összegből újul meg a varsói Keleti

iho/vasút   ·   2025.09.03. 12:00
_warszawa_wschodnia_

A lengyel főváros második, Lengyelország ötödik legforgalmasabb állomását, Warszawa Wschodniát naponta 280 távolsági és 670 regionális vonat érinti.

A PKP Polskie Linie Kolejowe pályázatot írt ki Warszawa Wschodnia átépítésére. A projekt becsült értéke négymilliárd zloty (hozzávetőlegesen 920 millió euró). Az építési munkálatok várhatóan 2026-ban kezdődnek és 2029-ig tartanak. A beruházás felöleli hét fedett peron teljes körű, egységes magasságban történő meg-, illetve újjáépítését, a meglévő három utasaluljáró rekonstrukcióját, egy új összekötő alagút létesítését a peronok alatt, továbbá 14 lift és hét pár mozgólépcső telepítését. A munkálatokat a pályaudvaron áthaladó teljes vonatforgalom fenntartása mellett fogják elvégezni.

A kivitelezésre – az uniós közbeszerzési szabályozással összhangban – kizárólag lengyel ajánlattevők pályázhatnak.

Arseniusz Romanowicz és Piotr Szymaniak tervezte, 1956–1961 között valósult meg Warszawa Wschodnia felvételi épülete, benne az utasforgalmi csarnokkal, méghozzá a vágányhálózat északi oldalán (fotó: urbanity.pl)

A modernizáció túlmutat a peronok és az aluljárók átépítésén: felújítanak 46 kilométernyi vasúti pályát, 57 kilométeren építenek ki új felsővezetéket, további kicserélnek 170 kitérőt. Még az is belefér, hogy egy új, 1,6 kilométeres viaduktot létesítenek a 9-es vonali csatlakozás érdekében, javítva ezzel az északi célállomások, köztük Gdańsk, Olsztyn és Legionowo megközelíthetőségét.

Korszerűsítik a Visztula felé eső első megállóhelyet, Warszawa Stadiont is, ahol a régóta tervezett metró (Stadion Narodowy állomás)–vasút átszállási pontot valósítják meg. Megújul a vasúti forgalomirányítás rendszere, beleértve az utastájékoztatást és a forgalmi koordinációt is.

A projektet az EU FEnIKS programja (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; European Funds for Infrastructure, Climate, Environment; Európai Infrastrukturális, Éghajlat-változási és Környezetvédelmi Alapok) társfinanszírozza. Befejezését követően a figyelem a Varsón belüli vasútvonal felújításának utolsó szakaszára, különösen a Warszawa Zachodnia és a Warszawa Stadion közötti középső szakaszra fog irányulni.

(Nyitókép: PKP, Izabela Miernikiewicz)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek