Kis magyar gép, át a nagy vízen: Magnus Fusion az óceán fölött

iho/repülés   ·   2022.08.24. 09:00
00_magnus

50 óra, több, mint 8700 kilométer.

Az úgynevezett ferry vagy delivery flight igen komoly próbatétel lehet egy repülőgépnek, pláne, ha az kisgép és pláne, ha a ferry flight hosszú és tengerek felett vezet. Magyar pilóták már többször megjárták a mindig nehezen kiszámítható időjárással fenyegető atlanti útvonalat, kezdve a fantasztikus sikert hozó, Endressz György és Magyar Sándor féle óceánrepülést 1931-ben, de ide sorolhatjuk az ő repülésük emlékére Krúg László és Németh Zsigmond átkelését 1980-ban. Ami némi különbség: az ő Bonanzájukhoz képest a Magnus Fusion még kisebb, még könnyebb, méginkább komoly feladat az óceánrepülés, pláne ellenirányban, az uralkodó nyugati széllel szemben.

A pécsi cég közleménye szerint 2022. augusztus 18-án a Magnus Aircraft belsőégésű motorral felszerelt kétszemélyes, könnyű repülőgépe a Pécs-Pogány repülőtérről, hogy kilenc országon és az Atlanti-óceánon átrepülve megérkezzen a vállalat amerikai kirendeltségének floridai központjába. Ilyen típusú, hazai gyártmányú kisrepülőgép Magyarországról még nem tett meg ilyen nagy utat.

Az alapadatok: kilenc ország, hét repült nap (tervezett), ötven repült óra (tervezett), 4744 NM / 8786 kilométer.

A repülőgép a harmadik repült napon teljesítette a Skócia és Izland közötti távolságot.

A Magnus Aircraft Zrt. egy dinamikusan fejlődő, innovatív, kompozit repülőgépeket fejlesztő, gyártó és forgalmazó magyar vállalat. A cég ikonikus terméke a Fusion belsőégésű motorral hajtott repülőgép, mely a repülésben való előnyöket ötvözi. A vállalatcsoport tagjai megtalálhatók a világ különböző pontjain úgy, mint az Egyesült Államok, Kenya, Kína, Nigéria, Oroszország, Szerbia, Ukrajna, illetve a közel-keleti régió.

(fotók: Magnus Aircraft)

Magyar repülőgépgyártóként első alkalommal, 2022 augusztusában a vállalat Fusion 212 repülőgépe egy kontinenseket átívelő ferry flight-ot hajt végre. Magyarországról indulva Európát és az Atlanti-óceánt szeli át a levegőben, hogy megérkezzen az amerikai kontinensre, hangsúlyozza a közlemény.

A küldetést a HA-XAE lajstromjellel rendelkező 2018-ban gyártott, ULPower UL260iSA típusú motorral felszerelt Magnus Fusion kétszemélyes repülőgép teszi meg. Ez a repülőgép teljesítette korábban az FAA (Federal Aviation Administration) vészhelyzeti manőverek végrehajtására feljogosító teszteket, miáltal oktatható az UPRT képzés a Magnus Fusion repülőgépekkel az Amerikai Egyesült Államokban.

A ferry flight a légi járműnek a bázisra való visszatérése, a megrendelőhöz való szállítása, az egyik üzemeltetési bázisról a másikra történő átrepülése, illetve a karbantartási, javítási és üzemeltetési céllal karbantartó létesítménybe vagy karbantartó létesítményből történő átrepülése.

Az UPRT (Upset Prevention and Recovery Training) képzés célja, hogy felkészítse a pilótákat a vészhelyzeti körülmények kialakulásának megelőzésére repülés közben és biztosítsa a már kialakult helyzeteknél a helyes helyreállítási manővereket.

A vállalat repüléstörténetének első transzatlanti ferry flight repülése során a hatszáz kilogramm maximális felszálló tömeggel rendelkező, ultrakönnyű, egyedi megjelenésű, egymotoros repülőgép kimagasló teljesítményének világméretű hírértékével a magyar szürkeállományban rejlő potenciálra hívjuk fel a figyelmet.

A küldetés támogatói: HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség, Multifly, Óbudai Egyetem, Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara, Prohuman, ULPower Aero Engines, Vannet.

A ferry flight tervezett útvonala: LHPP: Pécs-Pogány Airport (Magnus Aircraft HQ, Magyarország)

  • EDTY: Adolf Würth Airport Schwäbisch Hall (Németország)
  • EBKT: Flanders International Airport Kortrijk-Courtrai (Belgium)
  • EGPC: Wick John O'Groats Airport (Skócia, Egyesült Királyság)
  • BIRK: Reykjavík Airport (Izland)
  • BGKK: Kulusuk Airport (Grönland, Dánia)
  • BGGH: Nuuk Airport (Grönland, Dánia)
  • CYVP: Kuujjuaq Airport (Kanada)
  • CYYR: Goose Bay Airport (Kanada)
  • KTEB: Teterboro Airport (Egyesült Államok)

A Magnus Fusion repülőgép a sikeres amerikai megérkezés követően több amerikai repülőtéren, kiállításon és ikonikus helyen is megjelenik egy közel két hónapos körút során, míg végül megérkezik a vállalat új floridai központjába, DeLand-be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.