Komoly leépítésre kényszerül az RCH?

iho/vasút   ·   2020.02.06. 12:00
400px_m47_tapolca

A jelenlegi feltételekkel nem tudja tovább működtetni az egyeskocsi-fuvarozást a Rail Cargo Hungaria – jelentette ki Kovács Imre a cég elnöke a most megjelent HVG-ben olvasható interjúban. Az RCH az országban egyedüliként nyújtja ezt a szolgáltatást, akár egyetlen vasúti teherkocsit is begyűjt legyen szó akár Kőszegről, vagy Balassagyarmatról, a kocsikat berakodja, gyűjtőhelyre fuvarozza, összegyűjti, elosztja. A „tolatós tehervonatok” által végzett egyeskocsi-fuvarozás a teljes magyarországi vasúti áruszállítás hozzávetőlegesen egynegyedét teszi ki, és akár közszolgáltatásnak is tekinthető.

A zalahalápi parkettagyárat Tapolca felől szolgálják ki havi rendszerességgel egy személyvonatok által nem használt, rövidke vonalon. 2019. március 8-án a 312-es Dácsia vitt fel öt Eas kocsit Halápra, onnan pedig gépmenetben tért vissza (fotó: Tóth Márk)

Nálunk – ellentétben például a német, osztrák és svájci gyakorlattal – az állam nem támogatja a vasúti teherfuvarozás bizonyos szegmenseit, és az RCH a jelenlegi kondíciókkal képtelen tovább működtetni az egyeskocsi-fuvarozást. A vasúttársaság elnöke nem lát a gyors beavatkozásra lehetőséget: jóllehet, a támogatási rendszer kidolgozása már folyik az Innovációs és technológiai Minisztériumban, méghozzá a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület javaslata alapján. A javaslatot a kormány tárgyalja, a Pénzügyminisztérium különíti el a forrást, miközben egy brüsszeli engedélyeztetési folyamatot is le kell bonyolítani. A folyamat 2022-re zárulhat le, de az RCH addig nem várhat, nem tudja finanszírozni a veszteséges tevékenységet, és Kovács Imre nem tartja kizártnak, hogy már jövőre kivonulnak az egyeskocsi-fuvarozásból.

Amikor még sikerült fenntartani a vasúti árufuvarozási hálózat térbeli lefedettségét. Weimar T-174-es önjáró markoló billencs MAZ-ba rakodja egy vasúti kocsi rakományát a múlt század nyolcvanas éveinek elején. Az egyeskocsi-fuvarozás a múlt öröksége, a MÁV-ból kiszervezett árufuvarozó céget, a MÁV Cargo Árufuvarozó Zrt.-t 2008-ban megvásárolta a Rail Cargo Austria AG, majd 2010-ben a vasútvállalat nevet változtatott, azóta Rail Cargo Hungaria Zrt.-ként működik (fotó: Fortepan)

Ez nem azért járna beláthatatlan következményekkel, mert nem lehetne többet az országban nyomon követni tolatós tehervonatokat. Hanem mert feleslegessé válnának a rendező-pályaudvarok, számos iparvágány, kocsifeladóhely szűnne meg, több ezer ember munkahelye kerülne veszélybe, továbbá évi plusz 400 ezer kamionnyi forgalom terelődne a közutakra! Az RCH-nak még az idén komoly létszámleépítést kellene végrehajtania, mert Záhonyban sem rózsás a helyzet. A forgalomcsökkenés komoly mértékű, vannak a napok, amikor egyetlen olyan tehervonat sem érkezik Záhony felől, amit a Cargo vinne tovább. Ezért kénytelenek visszafognia kapacitásaikat, az ukrán vasúttal az éjszakai üzemszünet bevezetéséről tárgyalnak – az RCH-nak kétszáz munkatársa van Záhonyban, akkor is, ha egyetlen vonatuk sincs. Záhony forgalmát az lendítené fel, ha vagy orosz vagy kínai terminál lenne, de ebben az ügyben is lassú az előrelépés. Jellemző, hogy rendszeres, Kínából érkező vonatok híján Kovács elhatározta, az „első vonatot” többé nem fogja ünnepelni, de a tizediket igen.

Az interjúhoz nem tudunk linket adni, mert a printverzióban jelent meg, további fontos részletek a friss HVG-ban, kapható a megmaradt újságárusoknál.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek