Közép-európai légtérblokk: a légi közlekedés javításáért

iho/repülés   ·   2012.03.26. 16:00
cim

Martonyi János hivatalos külügyminiszteri közleményt adott ki arról, hogy a Közép-európai Funkcionális Légtérblokk (Functional Airpsace Block Central Europe, FAB-CE) létrehozásáról szóló, a szlovéniai Brdo pri Kranjuban 2011. év május 5-én aláírt megállapodás 2012. március 20. napján hatályba lépett – olvasható a TTG hírlevélben.

Mint arról az iho/repülés is többször hírt adott, az Egységes Európai Égbolt programja keretében a HungaroControl igen fontos szerepet játszik a kontinens, és különösen a közép-európai régió légterének racionalizálásáért, azért, hogy a légi forgalom követelményeinek megfelelően az államhatárok, a nemzeti körzetek ne legyenek akadályai a folyamatos és zökkenőmentes forgalomkezelésnek.

(fotók: Eurocontrol, HungaroControl)

A TTG összefoglalója kiemeli, hogy az Európai Unió közlekedési miniszterei 2010 májusában, Brüsszelben állapodtak meg a FAB-ok létrehozásának felgyorsításáról, például a rendkívüli helyzetek – mint az akkori vulkánkitörés miatti légtérkorlátozások – hatékonyabb kezelése érdekében. Az európai égboltot az egyes országok határai széttagolttá teszik, problémát okoz a váltás a különböző technológiák és eljárások között, valamint az irányítónak sok esetben praktikusabb lenne átvenni egy járatot még az országhatáron kívül.

Annak érdekében, hogy egy egységesebb légtér jöhessen létre, az Európai Bizottság kidolgozott egy rendeletcsomagot, melynek célja volt, hogy az államok közös munkával FAB-okat alakítsanak ki. Ennek köszönhetően hosszú távon javítható a repülés biztonsága, gazdaságosabbá válhat a légi közlekedés, mert az optimális működést nem akadályozzák az országok közti határok, így egyenesebbé válnak az útvonalak, s ez által jelentősen csökkenhet a károsanyag-kibocsátás, vagyis a repülőgépek által okozott légszennyezettség is.

Mivel az egyenesebb útvonalak rövidebb repülési időt eredményeznek, a légitársaságok kevesebb üzemanyaggal tudnak repülni, mely hozzájárul, hogy a repülés gazdaságosabbá, a repülőjegyárak olcsóbbá váljanak. A légtérblokkok kialakításával hosszú távon csökkenthető a késések száma is. Az együttműködés révén lehetőség nyílik továbbá a közös eszközfelhasználásra és beszerzésre, melyek az egységesített folyamatokkal kiegészülve csökkentik a szolgáltatások költségét, ami végső soron tovább mérsékeli a repülőjegyek árát.

A rendkívüli helyzetek – mint például a légkörbe kerülő vulkáni hamu okozta kockázatok – is egységesen kezelhetőek egy nagyobb régióra vonatkozóan, illetve a régiók közötti koordináció is egyszerűsödik.

Magyarország hat másik állammal (Ausztria, Cseh Köztársaság, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia) vállalta, hogy a közép-európai légtérblokk (FAB CE) tagja lesz, s az erről aláírt megállapodás most lépett hatályba.

Hazánk kezdettől fogva aktív szereplője lett az integrációs folyamatoknak, ezért a FAB-CE létrehozásában a HungaroControl is kezdeményező szerepet vállalt. A magyar légiforgalmi szolgálat már most megfelel a pontossággal, a biztonsággal és a környezeti terhelés csökkentésével kapcsolatos uniós elvárásoknak, sőt, néhány területen túl is teljesíti azokat, repülésbiztonsági mutatói pedig nemzetközileg is elismertek.

Martonyi János hivatalos külügyminiszteri közleményt adott ki arról, hogy a Közép-európai Funkcionális Légtérblokk ((Functional Airpsace Block Central Europe, FAB-CE) létrehozásáról szóló, a szlovéniai Brdo pri Kranju-ban 2011. év május 5-én aláírt megállapodás 2012. március 20. napján lépett hatályba. Az Európai Unió közlekedési miniszterei 2010 májusában, Brüsszelben állapodtak meg arról, hogy a rendkívüli helyzetek – például az akkori vulkánkitörés miatti légtérkorlátozások – hatékonyabb kezelése érdekében, fel kell gyorsítani a FAB-ok létrehozását. Az európai égboltot ugyanis az egyes országok határai széttagolttá teszik, problémát okoz a váltás a különböző technológiák és eljárások között, valamint az irányítónak sok esetben praktikusabb lenne átvenni egy járatot még az országhatáron kívül. Így annak érdekében, hogy egy egységesebb légtér jöhessen létre, az Európai Bizottság (EB) kidolgozott egy rendeletcsomagot, melynek célja volt, hogy az államok közös munkával FAB-okat alakítsanak ki. Ennek köszönhetően hosszútávon javítható a repülés biztonsága, gazdaságosabbá válhat a légi közlekedés, mert az optimális működést nem akadályozzák az országok közti határok, így egyenesebbé válnak az útvonalak, s ez által jelentősen csökkenhet a károsanyag-kibocsátás, vagyis a repülőgépek által okozott légszennyezettség is. Mivel az egyenesebb útvonalak rövidebb repülési időt eredményeznek, a légitársaságok kevesebb üzemanyaggal tudnak repülni, mely hozzájárul, hogy a repülés gazdaságosabbá, a repülőjegy árak olcsóbbá váljanak. A légtérblokkok kialakításával hosszútávon csökkenthető a késések száma is. Az együttműködés révén lehetőség nyílik továbbá a közös eszközfelhasználásra és beszerzésre, melyek az egységesített folyamatokkal kiegészülve csökkentik a szolgáltatások költségét, ami végső soron tovább mérsékeli a repülőjegyek árát. A rendkívüli helyzetek – mint például a légkörbe kerülő vulkáni hamu okozta kockázatok – is egységesen kezelhetőek egy nagyobb régióra vonatkozóan, illetve a régiók közötti koordináció is egyszerűsödik. Magyarország hat másik állammal (Ausztria, Cseh Köztársaság, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia) vállalta, hogy a közép-európai légtérblokk (FAB CE) tagja lesz, s az erről aláírt megállapodás most lépett hatályba. Hazánk kezdettől fogva aktív szereplője lett az integrációs folyamatoknak, ezért a FAB-CE létrehozásában a HungaroControl is kezdeményező szerepet vállalt. A magyar légiforgalmi szolgálat már most megfelel a pontossággal, a biztonsággal és a környezeti terhelés csökkentésével kapcsolatos uniós elvárásoknak, sőt, néhány területen túl is teljesíti azokat, repülésbiztonsági mutatói pedig nemzetközileg is elismertek.

Kapcsolódó hírek