Kultúr, misszió
A missziós vagont QuaBLA-modell tulajdonosa, Börcs László szakkommentálásával mutatjuk be, amelyet a társaság legfrissebb hírlevelében is elolvashatnak.
A zenevonat – Varga László emlékére„Mindig örömmel tölt el, ha külföldről kapok megbízást, főleg ha ez magyar vonatkozású modellre szól. A mostani modell kettős örömre ad okot, azon felül, hogy MÁV-kocsi, még második korszakos is. Ebből a korszakból még nem adtunk ki modellt. Ez különleges kihívást jelentett, hiszen a kocsi autentikus feliratozása és korhű megjelenítése érdekében, komoly kutatómunkát végeztünk és teljesen új karakterkészletet is készítettünk hozzá, a többi más munkafázist megelőzően.
Németországban a korábban kéttengelyes tehervagonok átalakításával készült szükségszemélyvagonok sikerén felbuzdulva, 1944. második felében, sérült gyorsvonati vagonok alvázait, és forgóvázait felhasználva hatvanhárom MC4i-44 négytengelyes szükség-személyvagont építettek. Egyes – meg nem erősített – források százra teszik az elkészült vagonok számát.
A vagonok különleges látványt nyújtanak, mert jellegükben erősen dominál a tehervagon eredet. Bár a keresztgerendákkal megerősített faburkolatra ablakokat vágtak az összkép, mégis jellegzetesen teherkocsit mutat. Eleinte a vagon két változatban készült, fekvőhelyes és normál fapados kivitelben. Mindkettőre jellemző, hogy rendkívül spártai berendezéssel gyártották le a teljes sorozatot. A kocsikkal eleinte a frontról szabadságra utazó katonákat szállították. Innét fakad a vagonok beceneve is: »Landserschlafwagen«, amit magyarra »baka-hálónak« fordíthatunk. A háború vége a legkülönbözőbb országokban érte az éppen maradt vagonokat. Egy közülük teljes épségben Magyarországon maradt és rövid időn belül a MÁV állományába került. Nagyon hamar megfelelő feladatot is találtak a számára.
A MÁV Szimfonikus Zenekart 1945. május 1-jén alapította Varga László, a MÁV akkori elnök-vezérigazgatója. A zenekar megalapításával a zenén keresztül kívánta a kultúrát a tömegekhez eljuttatni, akiknek egyébként nem lett volna lehetőségük egy koncertet meglátogatni. Szükség is volt erre a kezdeményezésre, mert az emberek legalább a koncertek idejére elfeledkezhettek az alig véget ért háború borzalmairól és jelenük nélkülözéseiről. Varga László utasítására – egyéb használható vagon híján – az egykori »baka-hálót« varázsolták rövid idő alatt a lehetőségekhez képest kényelmes hálókocsivá, ami az akár több napos utakon is megfelelő szállást nyújtott a zenészeknek.
Az első útra, a zenekar alapításának évfordulóján, 1946. május elsején került sor, és a körutak egészen 1948 tavaszáig folytatódtak, amikortól a zenekar koncertjeinek már az újjáépített Zeneakadémia adott otthont.
A kultúra szélesebb tömegekhez való eljuttatásán kívül komoly politikai propaganda üzenetet is hordozott, amelyet a vagon oldalán olvasható felirat, illetve a szakszervezeti jelvény támaszt alá. A vagont, miután már hálókocsiként már nem volt rá igény, mozgó kiállító teremmé építették át, amelyben főleg a kortárs festményeket, szobrokat és más művészi alkotásokat mutattak be. Így a vagon továbbra is a kultúra szolgálatában maradt.
Külföldi partnerünk hozzájárult, hogy az elkészült, szigorúan limitált klubmodell szériából tízet a hazai modellgyűjtők számára is elérhetővé tegyünk.
Katalógusszám: 24174 pályaszám: 174 korszak: II.–(III.)”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!