Lézerrel a légörvények ellen
Az európai légtérben egy Cessna típusú kisrepülőgép teszteli augusztusban azt a lézerberendezést, amely képes a repülőgép útjába kerülő légörvény érzékelésére, lehetővé téve a pilóta számára, hogy kikerülje a légi turbulenciát. Az új projekt az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósul meg, és az úgynevezett LIDAR technológiát alkalmazza, amellyel repülőgépekről lézersugarakkal segítségével tárják fel térségek topográfiai jellemzőit.
A berendezés rövidhullámú ultraibolya lézersugarat bocsát ki a repülés irányában, és méri a visszaverődő fénymennyiséget. Ez információt szolgáltat a repülőgép előtti térség levegőmolekuláinak sűrűségéről és a légmozgásról. A rendszer ezt az információt használja fel a repülőgép útjába kerülő turbulencia előrejelzésére.
Fejlesztői azt remélik, hogy majdan utasszállító repülőgépeket is felszerelhetnek ezzel a berendezéssel, hogy segítsék az útjukba kerülő légörvény felismerését. A technológiát azután fejlesztették ki, hogy egy tanulmány kimutatta, a következő negyven évben duplájára nő a légi turbulencia jelenség.
A légörvény feltételezések szerint évente mintegy 100 millió font kárt okoz, és több száz sérülést a repülőgép utasai és személyzete körében. Ugyanakkor ritkán okoz repülőgép-szerencsétlenséget, de különösen kisgépek esetében van rá példa. Mindazonáltal 1966-ban lezuhant a Tokióból Hongkongba tartó Boeing 707-es típusú utasszállító Japánban, a Fudzsi-hegy közelében, mert különösen erős légörvénybe került, a fedélzeten tartózkodó 113 utas és a 11 főnyi személyzet életét vesztette a szerencsétlenségben.