Lezuhant az Il-112V, az An-26-os váltótípusának első példánya

iho/repülés   ·   2021.08.17. 13:10
3c77e526ec9eb48ee0de1f16830c873d

Az orosz repülőipar egyik legfontosabb új gépe csapódott a földbe Kubinka közelében, miután egyik hajtóműve kigyulladt, hárman életüket vesztették.

Az orosz sajtóban közzétett telefonos felvételen jól kivehető, hogy a gép jobb hajtóműve égett, egy ideig az Iljusin továbbra is vízszintesen repült, majd leadta a jobb szárnyát, a hátára fordult, és így zuhant az erdőbe. A géppel gyakorlórepülést végeztek, ami egyébként prototípus esetében nem annyira életszerű, bár lehet, hogy új személyzetet képeztek ki a repülésére.

A típus egyike az orosz repülőgépipar legfontosabb fejlesztéseinek, hiszen a széles körben használt, de már kiöregedett, egyébként a mi légierőnktől is csak nemrég búcsúzó An-26-osok pótlására tervezték. 2019 tavaszán számoltunk be az első felszállásáról, amit egyébként a légcsavar és a gázturbina közé iktatott reduktor hibája hátráltatott. A szűzrepülés után kezdtek hozzá a súlycsökkentéshez, a következő példányok már két tonnával kell, hogy könnyebbek legyenek.

Az első prototípus felszállásakor nyilvánosságra került adatok szerint az orosz légierő száz gépet kapna a típusból, amelynek sorozatgyártása, megint csak a szűzfelszállás alkalmával elhangzott nyilatkozatok szerint, 2020-ban indult volna be. De nehéz elképzelni olyan eljárást, amely egyetlen prototípussal végzett repülések alapján adna engedélyt a gyártás megkezdésére. Márpedig a második példány még mindig nem repülőképes a tesztek folytatására, vagyis a program már a mostani baleset előtt is komolyan csúszott.

Az UAC arra is számított, hogy a világon még nagyon sokfelé lesz szükség erre a típusra, polgári célokra is, hiszen a gép az ígéretek szerint szélsőséges körülmények között, sarkvidéken, magas hegyvidéken és magas hőmérséklet, sivatagi viszonyok közepette, szilárd burkolat nélküli pályákról is üzemeltethető.

(fotó: UAC)

Hogy a fejlesztést mennyiben veti vissza a baleset, arról természetesen még semmit nem tudni. Mint ahogy arról sem, hogy mi hibásodott meg, a gázturbina-e vagy netán épp a reduktor, miért nem lehetett az ilyenkor szükséges eljárások és berendezések révén a tüzet elfojtani. És persze a vizsgálatnak arra is választ kell adnia, hogy miért vezetett a tűz a gép elvesztéséhez.

Az új konstrukció a Putyin meghirdette oroszosítási program jegyében készült, hazai gyártású, 2800 lóerős Klimov TV-7 hajtóművekkel és ugyancsak orosz légcsavarokkal. A tervezett maximális felszállótömeg huszonegy tonna, a maximális hasznos teher öt tonna körüli, ötven utas vagy huszonhat katona szállítására lesz képes, a gazdaságos utazómagasság 8100 méter lenne. Hogy a prototípus a baleset előtt hol tartott a tesztelésben, a tervezett paramétereket teljesítette-e a prototípus, arról korábban nem jelentek meg hírek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek