Magasan automatizált szerelősorokat fejlesztett ki a Knorr-Bremse Budapest

iho   ·   2021.03.02. 15:00
knorrbremse

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnökeivel és a vállalat beszállítóival együtt megvalósult fejlesztés fontos lépés az adatvezérelt gyártási folyamatok felé.

A vasúti és haszongépjárművek számára fékrendszereket és más berendezéseket gyártó, piacvezető Knorr-Bremséhez tartozó Knorr-Bremse Budapest sikeresen mutatta be IoT (Internet of Things) alapokon működő adatvezérelt rendszereit, amelyek célja a nagy precizitást igénylő, kisszériás, manuális gyártási folyamatok hatékonyságának növelése.

Az Ipar 4.0 kezdeményezés célja, hogy növelje a kisszériás, manuális munkafolyamatokon alapuló gyártás hatékonyságát. A mérföldkőhöz érkezett projekt eredményei: a gyártási idő percre pontos kiszámíthatósága, kapacitásnövekedés, a munkafolyamatok nagyobb átláthatósága, és gyorsabb, valós adatokon alapuló döntéshozatal.

A digitális alapokon működő termelésirányítási és felügyeleti rendszer potenciálisan a hazai munkahelyek kétharmadát biztosító kis- és középvállalkozásokra is kiterjeszthető. A kkv-k számára a legnagyobb előny az lehet, hogy a Knorr-Bremse Budapest által kifejlesztett technológia átvételével hatékonyabban nyomon követhetővé és tervezhetővé válhatnak a gyártási folyamataik, így csökkentve azok nyersanyag és erőforrás igényét.

Veres László, a Knorr-Bremse Budapest ügyvezető igazgatója elmondta: az egyedülálló kutatás-fejlesztési projekt az ipar, a felsőoktatás és a hazai vállalkozói szféra példamutató együttműködésében valósult meg. A vállalatnál büszkék arra, hogy jelentős magyar mérnöki teljesítmény van egy olyan Ipar 4.0 projekt megvalósítása mögött, amely tovább növelheti a gyártás hatékonyságát, és a magyar kkv szektor számára is alkalmazható módszertant biztosít. A Knorr-Bremse Budapest által kifejlesztett rendszer alkalmazásával a magyar vállalkozások nagyobb eséllyel tudnak a nagy, nemzetközi értékláncokba bekapcsolódni.

Az innovatív megoldás megvalósításához a Knorr-Bremse Budapest közel másfélmilliárd forintos pályázati támogatást kapott az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól (ITM) az IoT-alapokon működő termékelőállítási lánc és termékéletciklus követésére alkalmas, moduláris mintarendszer kifejlesztésére. A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) kutató-fejlesztőivel kidolgozott megoldás első lépéseként egy tehervagonok kormányszelepeit előállító szerelősoron vezették be az új módszert, ahol az alkatrészek előkészítése és az összeszerelés ma már adatvezérelt folyamatirányítás mellett történik. A szerelősoron elhelyezett szenzorok a hozzávetőleg 45 perces szerelési folyamat valós idejű információit küldik meg egy központi adatbázisba. Az így elkészült termékek ugyancsak automatizált és valós idejű adatokat szolgáltató tesztelési folyamaton mennek keresztül.

A magas szintű automatizációnak és adatszolgáltatásnak köszönhetően az egyes munkafázisokhoz pontosan megadható egy adott rendelési mennyiség gyártási ideje. Ez javítja a termelés tervezhetőségét és hozzájárul a nagyobb szállítási pontossághoz, amely a fejlesztés eredményeképpen jelenleg 98 százalékig növelhető.

Lengyel László, a BME Egyetem-Ipar Együttműködési Központjának igazgatója szerint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem különösen jó abban, hogy műszaki kompetenciákat igénylő kutatás-fejlesztési projektekben iparvállalatokat segítsen hozzá fejlesztési céljaik eléréséhez. Kihangsúlyozta: „az egyetem kiemelt területként kezeli az ipari digitalizáció, az Ipar 4.0 lehetőségeinek kutatását. A Knorr-Bremse Budapesttel közösen az egyetem a mai trendeknek megfelelő, ipari digitalizációs területen ért el jelentős eredményeket, elsősorban a nagy mennyiségű adatok feldolgozásához alkalmazható szoftverarchitektúrák kutatása területén. Az eredmények alkalmazhatóak számos más ipari digitalizációs projektben is, és az iparvállalatok mellett a kis- és középvállalatok hatékonyságának fejlesztéséhez is hozzájárulnak.”

A K+F projekt végrehajtásában komoly szerep jutott a BME Villamosmérnöki Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék kutatóinak, akik szakértői a raktározási folyamatok korszerűsítésének és a szerelősori szoftvereknek. A Knorr-Bremse mérnökei a 4Sales System Kft.-vel együttműködésben kutattak és vezettek be új eszközkészleteket, határozták meg az informatikai csomag elemeit, és hajtották végre az üzemi teszteket.

Az új termelésirányítási és felügyeleti rendszert első lépésben a Knorr-Bremse Budapest további gyártósoraira terjesztik ki, a valós idejű adatok vizualizációjához szükséges szoftver fejlesztése pedig 2021 első negyedévében zárulhat le.

A Knorr-Bremse a világ piacvezető vasúti szerelvény- és haszongépjármű-fékrendszer gyártója. A vállalatcsoport 2019-ban hatmilliárd eurót meghaladó árbevételt ért el. A Knorr-Bremse harminc országban 27 ezer munkatársat foglalkoztat, akik fék-, beszálló-, vezérlő- és energiaellátó rendszerek, fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszerek, vezető-asszisztens rendszerek, valamint erőátviteli és átvitel-vezérlő megoldások fejlesztésével, gyártásával és szervizelésével, valamint szoftverfejlesztéssel foglalkoznak. Több mint 110 évnyi tapasztalattal rendelkező technológiai vezetőként a vállalatcsoport termékein keresztül jelentős mértékben hozzájárul a közúti és a vasúti közlekedés biztonságának növeléséhez. Nap mint nap világszerte több mint egy milliárd ember helyezi bizalmát a Knorr-Bremse által gyártott rendszerekbe.

A Knorr-Bremse két magyarországi egységében a legfejlettebb technológiát használják: Budapest a vasúti fékrendszerek tervezésének és gyártásának a központja, míg Kecskeméten a haszongépjárművek számára készülnek fékrendszerek. A Knorr-Bremse Rail Systems Budapestnél 1800 munkavállaló, köztük négyszáz mérnök foglalkozik a high-tech vasúti fékrendszerek előállításával a tervezéstől a gyártásig. A társaság a magyarországi vasúti feldolgozóipar legnagyobb vállalata, hazánk egyik legnagyobb munkáltatója.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 2. rész: Kötöttpályán Amerikában

iho/vasút   ·   2021.11.10. 18:05

Amerika hatalmas földrész, mégsem mondhatjuk, hogy a vasúti közlekedés a kontinensen különösen elterjedt lenne. A kötöttpálya teljesen másként fejlődött az óceán túlpartján, mint itt Európában. Dél-Amerika a legkevésbé vasútbarát része a földrésznek, ennek megfelelően a Knorr-Bremse termékek jelenléte is észak felé koncentrálódik.