Magyar giró-genézis, 3. rész: A gép, amely nagy piacokon bizonyítana

Márványi Péter   ·   2016.10.20. 16:15
cim3

Folytatjuk sorozatunkat az Inárcson fejlesztett, igen szépre és az eddigi visszajelzések szerint igen jó minőségűre sikerült magyar autogiró-konstrukcióról. Megtudtuk, mennyire egyszerű kezelni és repülni vele, most folytassuk azzal, miért is érdemes az élvezeti cikk kategórián túl is ebben a repülőeszközben gondolkodni. Mészáros József, a Skycruiser Kft.  ügyvezetője:

– Mivel igen széles tartományban tud repülni, akármennyire is változik az időjárás, külföldön már használja a rendőrség is, autópálya-ellenőrzéshez, a helikopterhez képest töredékáron. Egy helikopter-pilóta kiképzése 7-7,5 millió forint, autógiróra 1-1,5 millió forint, és bízunk abban, hogy ez drasztikusan csökkenni fog. Az óránkénti üzemeltetés típustól függően 150–160 ezer forint egy helikopternél, az autogiro üzemanyag költsége 10–12 ezer forint óránként. 95-ös oktánszámú benzinből körülbelül 12–20 litert fogyaszt, ami függ az időjárástól és a repülés stílusától.

Használható illlegális fakitermelés megfigyelésére, vadszámlálásra, gázvezeték-ellenőrzésre, vagy akár határőrizetre is, sőt, használható a mezőgazdaságban permetezésre, szúnyogirtásra.

Földetérés előtti másodperc

– Egy nyitott gép?

– Lehet zártkabinos változatban is gondolkodni. Egy önkormányzatnak komoly fejtörést okozhat kifizetni a szúnyogirtás költségeit mondjuk egy ezer lóerős Ancsával, míg töredékáron lehetne ezt megoldani a kis autógiróval, ráadásul a pilóta, aki beül, gyűjthetné az órákat.

Szerencsénk van, mert van egy profi főmérnökünk, Waszlavik Miklós berepülő tesztpilóta, aki dolgozott a mezőgazdaságban helikopteren és merevszárnyú gépeken is. Az ő segítségével professzionális szinten tudjuk megoldani a biztonság kérdéseit. Azért vagyunk a sorozatgyártással lemaradva, mert az elmúlt közel másfél évet arra fordítottuk, hogy a gépnek minden paraméterét megismerjük. Ez nem olyan, mint egy bármilyen másik gépnél, hogy leveszem a polcról a szakirodalmat. Nagyon kevesen tudják azt, hogy mitől repül az autogiro, miért úgy viselkedik, ahogy, és milyen veszélyfaktorai vannak, amire oda kell figyelni. Mi ezek nagyrészén már végigmentünk.

Itt kapcsolódik beszélgetésünkbe a cég tulajdonosa, Árgyelán Aurél, aki a Skycruiser és a cég ars-poeticáját foglalja össze.

– A mi filozófiánk az, hogy készítsük el azt a gépet, ami az egyik legjobb, legjobban repülhető, a legtöbb innovációt tartalmazza, és ezt már nagyrészt el is lehet mondani róla. A kinézete is legyen szép, ezzel lehet talán eladni a legjobban, ahogyan egy autót is. Az ára persze magasabb, de azt gondolom, hogy aki egyszer kipróbálja ezt a gépet, az bele fog szeretni. Én is így vagyok vele... Egyszer beleültem egy ilyen gépbe, nagyon megtetszett, és akartam vásárolni egyet, akkor futottunk össze Józsival, aki mondta, majd épít nekem egyet.

Sokféle funkció, egyértelműen pazar dizájn hátulról is

Akkor még nem hittem el neki, majd 2012-ben megint megkeresett azzal, hogy elkészült a prototípus, de nincs pénze befejezni, sorozatgyártásba állítani, kell egy tőkés társ. Akkor már képben voltam, kik gyártják a legjobb gépeket, megbeszéltük, hogy mit szeretnénk megvalósítani. Én látom a lehetőséget, a piacot.

Még nagyobbak a lehetőségek, ha meg tudjuk oldani a képzést, az oktatást: most tárgyalunk a Budapesti Műszaki Egyetemmel, hogy az elméleti képzés ott történjen, és ha esetleg a gép árába be tudjuk építeni ezeket a költségeket, akkor sokkal könnyebben eladható az autogiró, mert most még nem olyan egyszerű megszerezni a szakszót hozzá. Külföldön ez kicsit jobban működik.

– És, ha jól értem, amúgy is elsősorban a külföldi piacokat célozták meg.

– Kínából vannak például komoly érdeklődőink. Két nagy kiállításon is volt a gép, a Sanghaji Nemzetközi Technológiai Kiállításon elnyertük az első helyet, nagyon jó a Skycruiser fogadtatása. Ahogy a kínai légtér elég közel van a nyitáshoz a kisgépek előtt, nekünk nagyon komoly az esélyünk, hogy erre a piacra eljussunk. Van egy kínai partnerünk, a Morgan Star csoport. Amerikába szintén várják a gépet.

– A cég jelenlegi állapotában viszi a pénzt, vagy már hozza is?

– Még viszi. Ellenben van már sorozatgyártási engedélyünk, ez az engedély nagyon komoly érték. Számos innovatív megoldást tettünk ebbe a gépbe. Olyan alapgépet szeretnénk gyártani, amely a világ bármely pontján megállja a helyét.

Békés begurulás: esélyek a külpiacokon

2013 óta finomhangolásokat végeztünk, egészen az idei év végéig, amelyek a gép még biztonságosabb üzemeltetését célozták. Történtek balesetek kifejezetten konstrukciós okokból, ezeket nagyon szeretném elkerülni. Inkább egy évvel később kerüljünk a piacra, de tegyünk le egy olyan gépet, amely képes a legnehezebb körülményeket is elviselni. Van gépünk például Thaiföldön, ahol minimum 95 százalékos a páratartalom, 40 fokos a hőség. Termikes időszakok vannak, sós a levegő, sok körülmény nehezíti a repülést. Ezzel együtt a mi gépünk megállja ott is a helyét. Egy kicsivel a piaci árak alatt vagyunk, egyedi igényeket rugalmasan teljesítünk. Aki megvette a thaiföldi gépet, egy német állampolgár. Folyamatosan repül, segít nekünk, napi kapcsolatban vagyunk, majdhogynem ő is a tesztpilótánk.

– Végül a kapcsolat a Budapesti Műszaki Egyetemmel: Varga László is onnan került a céghez.

– Nyolc diplomamunka született már meg a gép bizonyos részeiről. Az együttműködésünk nagyon hosszú távú. A fiatalok nyári munkára jönnek ide hozzánk, aztán van, aki itt is marad, és most 3-4 ember is dolgozik itt. Egy nyíregyházi srác, Bai Csaba 2010-ben készítette el vizsgamunkaként a gép típusalkalmassági dokumentációját. Aztán jött a futóműről szóló diplomamunka, majd a teljes váz számítása, a rotorrezonancia vizsgálat, áramlástani vizsgálat is.

A szellemi előkészítő munkának egy részét megcsinálják a fiatal egyetemisták. Azt a gyakorlati tapasztalatot, amit mi szerzünk a repülésekkel, műszaki megoldásokkal – ahogy egy csavart ide, vagy oda helyezünk – átadjuk nekik. Ők alátámaszthatják számítással és elmélyedhetnek a hivatalos dokumentáció elkészítésének rejtelmeiben is. Tehát bárkinek, bármikor be tudjuk mutatni dokumentációink alapján, hogy a gép egyes részei miért jók, hogyan felelnek meg az előírásoknak.

A Skycruiser-csapat vezérei, balról jobbra: Mészáros József, Árgyelán Aurél, Varga László és Waszlavik Miklós

A számítások, tervezések, mérések és az összeszerelés eredménye pedig most itt duruzsol a levegőben, a kissé orkánszerű szélben, Kiskunlacháza repülőtér hosszú pályája mentén. A szél nemcsak hogy erős, de lökéses is, és ahogy ráfordulunk a rövidfalra, még jobban érződik a különösen turbulens idő. Mégis, a mi kis girónk türelmesen és stabilan repül tovább, láthatóan sokat nem zavartatja magát sem a gép, sem pilótája, Waszlavik Miklós. Aztán valami számomra elég szokatlan dolog történik.

Már-már a pálya túlsó küszöbénél tartunk, de még mindig viszonylag magasan, a gép orra kitakarja a küszöböt. Ekkor a motor szinte elhallgat, mi meg finoman, elég lassan, elkezdünk lefelé liftezni, függőlegesen autorotálunk. A tolólégcsavar nem tolja a gépet, a légellenállás-forgatta rotor tart minket a levegőben, miközben meglepően lassan és egyenletesen süllyedünk. Sőt, amilyen erős a szél, és amennyire pontosan széllel szemben repülünk, egy pillanatra úgy tűnik, mintha hátrafelé is mennénk néhány métert... Ilyen fura élményem helikopteren kívül csak a Po-2-essel volt sok-sok éve, hasonló szélben, Császár Károllyal az első ülésben.

Miki, olyan húsz-harminc méteren enyhén előre nyomja a botot, egy kevés motorteljesítményt is ad, és azzal a küszöb előtt még vagy ötven méterrel betont érünk. De a felszálláshoz hasonlóan most sem érzem pontosan, hogy mikor, annyira finoman simul a szépen rugózó futó a pályához. Innen már csak a begurulás van hátra. Útközben a hangárig beszélgettünk a már tervezőasztalon lévő zártkabinos változatról. Amit persze az amúgy élvezetes őszi repülés után, enyhén vacogva, stílszerűen, melegen ajánlok a cégnek.

Már több példánya bizonyított, a Skycruiser érdemes a sikerre!

Az SC-200 giróval repülni utasként is remek élmény. Ritkán mondja az ember kisgépes repüléssel kapcsolatban, de érdekes mód, ennek a gépnek az esetében ez a jelző is eszébe jut: kellemes. Szép gép, kellemes repülés, plusz mindezekhez, reméljük: nagy sorozat és sikeres piaci jövő lesz a része a magyar girónak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés

Kapcsolódó hírek