Megnyílt az új Zugspitzbahn
Háromezer méter magasan nem éppen egy építkezés számára ideális állapotok uralkodnak, erős szél, két és fél év alatt az erős mínuszokat és a gyakori hóesést is meg lehetett tapasztalni, az ezernyi kíváncsi látogatóról nem is beszélve. Ennek ellenére csütörtökön megnyílt a Németország legmagasabb hegycsúcsára vezető új kötélpálya – határidőre.
A grainaui völgyállomásról délelőtt 11 órakor induló első menet Bajorország prominenseit vitte fel a 2962 méter magas Zugspitze csúcsára, mindössze tíz perc alatt. A bemutatómenet a hivatalos startja is volt az ötvenmillió euróba kerülő projektnek, egy nappal később megkezdődött a menetrendszerinti üzem, két kabinnal.
A projekt tervezése három, kivitelezése két évig tartott, a megrendelő a Bayersiche Zugspitzbahn Bargbahn volt. A munka keretében három komplexum épült, a völgyállomás az Eibsee felett, a csúcson a sziklafal elé huszonöt méterrel kilógó végállomás és a kettő közötti, négy és fél kilométeres kötélpálya, oszlopokkal. Az épületek és a gondolák is földig érő ablakokkal rendelkeznek, így semmi sem gátolja a Zugspitzplatt, a Waxenstein, az Alpok más csúcsai és az Eibsee panorámájában való gyönyörködést.
Az új kötélpálya rögtön három világrekordot is a magáénak tudhat: az utolsó oszlop és a hegyállomás közötti 3213 méteres távolság a világon a legnagyobb, ugyancsak egyedülálló a két végállomás 1945 méteres magasságkülönbsége. A köztes oszlop 127 méteres magassága az acéloszlopok között ugyancsak a legnagyobb.
Korábban csaknem ugyanezen a nyomvonalon már közlekedett kötélpálya, mely 1200 méteres hosszal érte el a csúcsot, azonban az 1963-ban épült létesítmény már nem elégítette ki a megváltozott igényeket. Leginkább a kapacitásával akadtak gondok, csúcsidőszakban akár két és fél órát is sorban lehetett állni. Az év elején leállított kötélpálya óránként 240 személy szállítására volt képes, az új több mint a dupláját, 580 ember visz fel a csúcsra óránként.
Az építkezés 2015 nyarán kezdődött. Egyedül a 420 tonnás köztes oszlop megépítéséhez 1100 alkatrészre volt szükség, melyet tizennyolc teherautó-fordulóval hordtak fel az építkezés helyére, az előre kialakított építési utakon. A csúcson még extrémebbek voltak a körülmények, állandóan havat kellett takarítani és a daruról a jégcsapokat le kellett verni. Az építési anyag egy külön e célra létesített felvonóval jutott fel a csúcsra.
Ennek ellenére az építkezés baleset nélkül zajlott le, egyetlen váratlan esemény jött csak közbe: A csúcson álló aranyozott keresztet a daruról lelógó egyik lánc kitépte a helyéről, a kereszt lezuhant. Októberben aztán kijavították a hegy csúcsát régóta ékesítő emlékművet, amely december eleje óta ismét megszokott helyén ékesíti a hegycsúcsot.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!