Morpheus az alvilágban: egy sikertelen űrteszt képei

iho/repülés   ·   2012.08.14. 19:30
cim

(fotók: Gizmag)

Közreadták az első felvételeket arról a balesetről, vagy inkább kudarcos kísérletről, ami a jövő bolygóközi űrjárműveinek kísérleti leszállóegységét érte néhány nappal ezelőtt a Kennedy Űrközpontban. Az autonóm működésű, környezetkímélő meghajtást használó űrjármű modul kell, hogy a jövendő Hold- vagy Mars-expedíciót a felszínre juttassa.

A kísérlet során első alkalommal próbálták volna ki a leszállóegységet önálló, szabad repülés közben, tehát amikor nem daruról lógva, kábelek biztosításával indítják a hajtóművet. Mint a felvételen látható, a hajtómű indítása után azonban a jármű azonnal oldalra dőlt és lezuhant: a NASA közleménye szerint egy műszaki hiba miatt „nem sikerült fenntartani a stabil repülést”.

A legnehezebb feladat egy ilyen jármű esetében a stabilitás biztosítása. Mivel aerodinamikai felületei nincsenek, maga a hajtómű, esetleg kormányfúvókák kell, hogy megfelelő irányba mozgassák és kisebb impulzusokkal egyensúlyban tartsák a szerkezetet. Hogy miképp kellett volna működnie ennek a komputeres vezérlésű gépezetnek, arról a balul sikerült tesztet megelőző utolsó darus, tehát kötött hajtóműindítás videója segítségével alkothatunk fogalmat.

A kötött tesztekről szóló összefoglalóban láthatunk egy majd egy évvel korábbi felvételt,  amikor a daruról lógó, de elszabadult leszállómodult sikerül megmenteni, mert a kábelek kitartanak.

A mérnököknek már évtizedekkel korábban is meg kellett bírkózniuk hasonló feladattal, amikor az Apolló-expedíciók technikai feltételeit teremtették meg. Az Apolló-űrhajókkal együtt startoló Holdkomp, Lunar Modul juttatta az űrhajósokat a Hold felszínére, majd az LM leszállóegysége kilövőpadként szolgált a felső rész startjához, ami visszavitte az űrhajósokat a holdkörüli pályán várakozó Apolló-kabinhoz. Ennek a fejlesztésnek is megvoltak a maga kudarcai. A videón láthatjuk, amint a később elsőnek holdralépő Neil Armstrong alatt elszabadul a leszállóegység légköri próbapéldánya, az űrhajós hidegvérrel próbálja stabilizálni a szerkezetet, majd az utolsó előtti pillanatban katapultál. A Hold-expedíciók során egyébként a Holdkomp  kifogástalanul működött.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.