Moszkva felett az ég: tele harci gépekkel!
Talán mert nem kerek az évforduló, talán mert kevesebb volt rá a pénz, de a május 9-en Moszkvában, a Vörös Téren, a II. világháború európai lezárásnak tiszteletére rendezett díszszemlén a tavalyihoz képest jóval kevesebb szárazföldi és légi katonai jármű vett részt. 2015-ben több győztes hatalom is felvonult katonai díszelgő egységével, az idén ilyen tisztelgés nem volt.
A légierő és a légvédelem a hadirepülés kezdete óta szimbiózisban van. A díszszemlén az orosz űr-, rakéta- és légvédelmi erők és akadémiák zászlóaljai mellett a légvédelem technikai eszközeiből is bőven felvonultak.
Amennyiben hatótávolságonként nézzük, először a Tor2MU lánctalpas és a Pancir Sz1 gumikerekes harcjárművekre épített rövid hatótávolságú (SHORAD) eszközök gördültek el a Vörös Téren. A Pancir Sz1 harcban bizonyított, hiszen a szír légvédelem ütegei (több forrás szerint orosz tanácsadók segítségével) közel egy éve lőtték le a török légierő RF-4 Phantom II. felderítő repülőgépét.
A Tor2MU is modernizált változat, nincs már gépágyúja, viszont rövid hatótávolságú rakétái és modernizált lokátora nem elsősorban a repülőgépek, hanem a forgószárnyasok valamint a szárnyasrakéták és robotrepülőgépek ellen nyújt védelmet. Gyakorlatilag hasonlítható hazánk Mistral komplexumával, amelynek korszerűsített változata lokátor-támogatással szintén ilyen kapacitással fog rendelkezni.
A közepes hatótávolságú eszközöket a BUK-M2 képviselte, amelynek elődje, a KUB rakétakomplexum szintén hazánk légvédelmében jelentős erőt képvisel. Az újabb ANTEY-ALMAZ Sz350 Vityaz még Oroszországban sincs rendszerben. Az Sz400 nagy hatótávolságú rakétarendszer minden NATO-repülőgép rémálma, a díszszemlén az indítójárművek vonultak fel. A Sz400 (Sz300MPU) szintén állomásozik Szíriában is, valamint Moszkva környékén mostanában fegyverezték át a légvédelmi rakétaegységeket erre a komplexumra. Az Sz400 korlátozott rakétavédelemmel is rendelkezik, de az igazi az Sz500 lesz, amely az amerikai THAAD rendszer orosz megfelelője.
A levegőben Mi-26-os forgószárnyast (a világ legnagyobb helikoptere) kísért négy Mi-8ATV szállítóhelikopter, majd háromszor négy harci forgószárnyas következett, Mi-28, KA-52 és Mi-35M típusokkal. Mindhárom típust repül Szíriában is, sőt Mi-28-ast vesztettek is az oroszok. Ilyen helikoptert az iraki hadsereg is használ a ISIS/ISIL Kalifátus ellen.
A szállító légierő IL-76 és AN-124 repülőgépeit az orosz távolsági bombázók követték. A Tu-95-ből három repült, majd egy IL-78-as imitált töltést mutatott be egy fehér hattyúval, vagyis egy Tu-160 változtatható szárnyállású szuperszonikus nehézbombázóval, és felvonultak a nyolcvanas évek fegyverzetcsökkentési tárgyalásainak „sztárjai”, a Backfire néven elhíresült Tu-22M szintén változtatható szárnyállású bombázók.
A bombázógépeket a harcászati légierő MiG-29 vadászai követték a 9.13 változatból, tehát nem az SzMT-k repültek. Utánuk MiG-31M elfogók következtek a légtérben, majd Szu-24-es és Szu-34 támadógépek, amelyek az orosz légierő öklét jelentették Szíriában.
Utánuk egy vegyes kötelék repült el, Szu-27MSz, Szu-30M, és Szu-35 típusokkal, majd a Sztrizsi és a Ruszkuj Vityaz bemutatócsapat közös MiG-29- Szu27P köteléke húzott át infracsapdázással Moszkva felett. A légi felvonulást Szu-25 csatarepülőgépek zárták az orosz trikolor színeivel festve be az eget.
Kisebb „felhozatallal” is izgalmas és erőteljes hatású volt a légi felvonulás. Aki teheti, az menjen el Moszkvába egyszer egy ilyen parádéra, mert ezeket a katonai repülő- és légvédelmi eszközöket máshol nem láthatja élőben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!