Nagyban gondolkodik az Embraer

Trautmann Balázs   ·   2011.08.07. 11:46
nyito

A keskenytörzsű gépek 100 ülés feletti piacát uraló duopólium elleni harcban a cég egy kifejezetten nagyon alacsony fogyasztású, az Airbus A319/320 és Boeing 737-600/700 kategóriájában megjelenő repülőgépen gondolkodik – legalábbis Ronald Epstein, a Bank of America/Merrill Lynch Research elemzőjének értesülései szerint.

Ha és amennyiben ez a hír igaznak bizonyul a későbbiekben, meglehetősen zsúfolttá váló piacra lépne be a brazil repülőgép-gyártó. Az elmúlt hónapokban elképesztő üzleti sikereket aratóA320neo-család és az újrahajtóművezés előtt álló 737-esek mellett számolni kell a távolabbi jelentkezőkkel, így például a Kanadából érkező, berendezéstől függően 130-145 üléses Bombardier Cseries C300-assal is. Ez utóbbi megnövelt hatótávolságú változata ugyan 2950 mérföldre képes repülni, de au elemző szerint az Embraer új gépe – köszönhetően a kisebb saját tömegnek, a kevesebb és így könnyebb fedélzeti üzemanyag-mennyiségnek s így végül a kisebb felszállótömegnek – gazdaságosabb lehetne a rövidebb, maximum 2000 mérföldes járatokon.

Európában is népszerű az Embraer ERJ-195LR <br>(fotó: planes-and-trains-planes2011.blogspot.com)

Az Embraer jelenleg az E-Jet család újrahajtóművezésén vagy egy teljesen új, nagyobb teljesítményű típus kifejlesztésén gondolkodik. A várakozások szerint a döntés még 2011-ben megszületik, s a cégvezetés döntésére valószínűleg komoly befolyást gyakorol a két nagy gyártó keskenytörzsű gépeinek felfrissítése, újrahajtóművetése is. Ugyanakkor ezek sikere segíthet az Embraer-nek is: a tömeges megrendeléseknek köszönhetően például az Airbus A320neo-gyártósora mintegy 4 évre előre „megtelt”, így vonzó lehet egy olyan, szintén keveset fogyasztó, gazdaságosan üzemeltethető repülőgép, melyet hamarabb lehet leszállítani.

Epstein szerint ha az Embraer úgy dönt, komoly piaci lehetőségeket lát egy hatékony, 2000 mérföldes hatótávolságú gépnek, akkor vagy az új hajtóművekkel ellátott E-195-öst nyújthatja meg,  vagy a már említett, teljesen új típus lép a képbe, mely azonban az E-Jetekkel azonos pilótafülkével rendelkezik. Így a pilóták átképzése sokkal egyszerűbbé és olcsóbbá válik. S persze könnyebben értékesíthetővé is, hiszen a gép könnyen beilleszthető lenne  a már E-jet ügyfelek flottájába.

A közös pont: a pilóták munkahelye <br>(fotó: airliners.net)

Kapcsolódó hírek