Namíbiai katasztrófa: nem baleset, hanem öngyilkosság?

iho   ·   2013.12.22. 16:15
cim

A november végi namíbiai repülőgép-katasztrófáról még nem jelent meg az előzetes jelentés, azonban a LAM légitársaságot felügyelő mozambiki polgári hatóság sajtóértekezleten jelentette be, hogy a gépet feltehetően a kapitánya vitte zuhanásszerű süllyedésbe, ami aztán a becsapódáshoz vezetett.

Mint arról korábban beszámoltunk, a légitársaság Embraer E-190-ese összesen harminchárom emberrel a fedélzeten szenvedett katasztrófát a Maputo–Luanda útvonalon. A gép utazómagasságról váltott váratlanul percenként 6000 lábnyi esésbe, majd eltűnt a radarernyőkről. Az eddig nyilvánosságra hozott adatok szerint a megtalált fedélzeti adatrögzítőn és a pilótafülke ugyancsak épen maradt hangrögzítőjén nem találtak semmi olyan jelet, ami bármiféle technikai meghibásodásra utalt volna.

Az AvHerald beszámolója szerint a mozambiki polgári Légügyi Hatóság most arról számolt be, hogy az utazómagasság elhagyásakor a gép kapitánya egyedül volt a pilótafülkében. Ugyanakkor a felvételen az hallható, hogy valaki dörömböl a fülke lezárt ajtaján. A tolóerő-automata és a robotpilóta bekapcsolt állapotban volt, ugyanakkor a felvételen az hallatszott, hogy a kapitány különféle kapcsolásokat végez, az adatrögzítő szerint a gázkarokat idle-re, azaz minimális teljesítményre, alapra húzták vissza, és a robotpilóta vezérlését percenként 6000 lábnyi süllyedésre állították, a magasságot pedig az útvonal alatti domborzathoz képest kisebb értékre, 594 lábra.

A gép biztonsági rendszerei innentől kezdve többször figyelmeztettek a veszélyhelyzetre, de erre a kapitány nem reagált.

Amennyiben bebizonyosodik, hogy valóban szándékosan zuhant le a géppel a parancsnoka, ez sajnálatos mód nem az első eset lesz, amikor kiderül, hogy gyakorlatilag a személyzet egyik tagja követett el öngyilkosságot és vitt magával a halálba mindenkit egy utasszállító fedélzetén.

1999. október 31-én az Egypt Air egyik Boeing 767-ese nem sokkal a New York Kennedy repülőtérről történt felszállása után 33 ezer lábnyi utazómagasságról zuhant az Atlanti-óceánba. A kabinban lévő egyetlen pilóta, az egyik első tiszt, összesen tizenegyszer mondta ki: „Allah akbar!”, miközben ő is alapra húzta vissza a gázkarokat és teljesen előrenyomta a kormányt: a kabinba visszatérő kapitány a rögzítő tanúsága szerint hiába próbált ellenállni és felvenni a gépet a zuhanásból, a másodpilóta le is kapcsolta a hajtóműveket. A kapitány a maga kormányát maga felé húzta, de a másodpilóta továbbra is orra nyomva tartotta a gépet becsapódásig.

Az egyiptomi fél azóta is cáfolja az öngyilkosság, a szándékosság tényét, az amerikaiak által végzett vizsgálatot a szabályoktól való eltéréssel, megalapozatlan következtetések levonásával vádolta, és a katasztrófát a magassági kormány rendellenes működésével magyarázta. Az amerikai vizsgáló szervezet, az NTSB azonban határozottan kimondta, hogy a gép pusztulását a másodpilóta tevékenysége okozta.

A szingapúri Silkair légitársaság (a LAM gépéhez hasonlóan vadonatúj) Boeing 737-300-asa szintén utazómagasságról, 35 ezer lábról zuhant le Indonéziában a Dzsakarta–Szingapúr járatot repülve, 1997. december 17-én, mindenféle vészjelzés, figyelmeztetés nélkül, összesen 104 személlyel a fedélzeten. A gép az utazómagasság hirtelen elhagyása után még zuhanás közben tört darabokra. A katasztrófa ezesetben is akkor történt, amikor a gép egyik pilótája egyedül maradt a fülkében: először kikapcsolta mind a fedélzeti adatrögzítőt, mind a pilótafülke  hangrögzítőjét, és ezután esett a gép, az NTSB szerint feltehetően a pilóta, ezalkalommal a kapitány beavatkozása következtében zuhanásba.

A feltételezést az indonéz hatóságiak nem erősítették meg, a rögzített adatok hiányában a vizsgálat egyike volt a legnehezebbeknek, mert miközben a rögzítők nem működtek, a gép is teljesen összeroncsolódott. Az NTSB következtetéseit arra alapozta, hogy a géppel kapcsolatban előzőleg nem merült fel semmiféle technikai probléma, a zuhanás előtt a pilóta kikapcsolta a rögzítőket, majd a radar pályaadatai szerint manuálisan vitte zuhanásba a gépet, és ebből nem kísérelte meg kivenni.

Mind az egyiptomi, mind a szingapúri légitársaság katasztrófája kapcsán a pilótafülkében tartózkodó egyetlen férfi súlyos anyagi és egyéb problémáit tárta fel a vizsgálat, ami pszichikai magyarázatot is nyújtott az öngyilkosság teóriájához.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.