Légiterror-történelem: ötgépes akció

iho/repülés   ·   2011.09.06. 17:00
-Dawsonfieldcamels-cim

Negyvenegy évvel ezelőtt a történelemben addig ismeretlen összehangolt terrorista akció bontakozott ki: a Palesztinai Népi Felszabadítási Front négy gépet próbált egyidőben elrabolni, négy New York felé tartó járatot.

A Swissair  DC-8-asát, a Pan Am 747-esét és a TWA 707-esét sikerült is hatalmukba keríteniük, az izraeli El Al gépét azonban nem: a két terroristát, aki feljutott a járatra és megpróbálta eltéríteni, az utasok és a gépen utazó biztonságiak tették ártalmatlanná, azután, hogy a palesztinok nem jutottak át a pilótafülke páncélozott ajtaján, viszont a gép kapitánya kemény süllyedésbe és túldöntött fordulóba vitte a gépet, leverve a lábukról a palesztin aktivistákat - egyikük, aki egyébként latinamerikai volt, életét vesztette a gépen kitört tűzharcban. A gép leszállt Londonban, a sikerrel eltérített gépek egyike,a 747-es Kairóban, másik kettő pedig egy elhagyatott jordániai RAF-bázison ért földet.

Az El Al akció kudarcát a palesztinok egy újabb akcióval próbálták ellensúlyozni, szeptember kilencedikén egy harmadik eltérített gép, egy Bahreinből indult BOAC VC-10-es is leszállt Jordániában, majd három nappal később a "Forradalom repülőterén" az összes oda térített, de szerencsére addigra kiürített repülőt felrobbantották a terroristák.

Az összehangolt akcióra válaszul 1972-ben az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal kötelezte az USA légitársaságait az utasok és a poggyászok átvilágítására, ekkor jelentek meg a reptereken az első fémdetektorok. De a történetről szóló megemlékezések mindegyike hangsúlyozza: ez lett volna jó alkalom még szigorúbb biztonsági intézkedéseknek a megtételére, amelyek hiányában harminc évvel később iszlám teroristák végrehajthatták a World Trade Center ikertornyai és a Pentagon elleni repülőgépes merényleteket.

Kapcsolódó hírek