Nem tudták megmenteni a Szőke Tiszát

iho/hajózás   ·   2012.03.27. 10:23

Véget ért a Szőke Tisza megmentésére tett első kísérlet: a civil önkéntesek saját eszközökkel, és felajánlások segítségével próbáltak javítani a helyzeten – mindhiába, írja a Délmagyar.hu.

– Az önkéntesek folyamatos harcban álltak a hajótestbe betört vízzel. Bár időszakosan kisebb sikereket értek el, ezek sajnos nem bizonyultak tartósnak – tudta meg a lap Balogh Tamástól. A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke a mentésről elmondta: március 10-én, szombaton a Tiszayacht Kft. munkatársai összetörték a kikötő vizét borító öt–tíz centiméteres jégtakarót, majd átrendezték az öbölben álló hajókat, bárkákat, uszályokat, hogy a mentéshez szükséges járművek jobban megközelíthessék a Szőke Tisza roncsát.

Az elképzelések szerint a hajó mellett elsüllyesztett és ebben az állapotban hozzákötött, majd szivattyúzással újra felemelt bárkának kellett volna felemelnie az ugyancsak szivattyúzással könnyebbé tett hajót. Ám a megvalósítást akadályozta a Szőke Tisza közelében felborult tápéi komp. A roncsemelő tagként alkalmazott bárka nem fért oda tőle a hajóhoz. A hajó felúsztatására tett első kísérlet tehát nem járt sikerrel. Napokon keresztül szivattyúzták a vizet a helyiségekből. Ezek vízmentességét azonban csak az otthagyott szivattyúval sikerült fenntartani. Amint leállították a berendezést, a szárazra szívott helyiség 20–25 perc alatt újra megtelt.

– A géptérben és a kazántérben álló víz meg sem mozdult. A hátsó hajótérben négy centiméterrel csökkent a vízszint, majd megállt. Az orrban ugyan sikerült többször is teljesen vízteleníteni a lánckamrát és a matrózszállást, a víz azonban minden alkalommal visszatért. Bár az elsüllyedt hajóorr tíz centiméterrel felemelkedett – ekkor sikerült is az emelőtagként használt bárkához kötni – ám sajnos újra megtelt vízzel, s ekkor a köteleket elszakítva, mint a vízbe dobott kő, süllyedt újra a fenékre – összegezte Balogh Tamás. Hozzátette: a civilek a lehetőségeik végére értek. Nem rajtuk múlt, ők mindent megtettek, ami módjukban állt – a rendelkezésre álló erőforrásokkal ennyi sikerült. Ha valaki más még akar tenni valamit: itt az utolsó lehetőség, hiszen a felszámoló hamarosan eladásra hirdeti meg a hajót.

A haláltusáját vívó Szőke Tisza<br />(fotó: Tevan Imre)

Kapcsolódó hírek

Közút Zöldút Közlekedésbiztonság Környezetvédelem Automobil

A gépkocsik károsanyag-kibocsátását mérik fel az ország négy városában

iho/közút   ·   2024.09.18. 15:00

A szeptember 16-a és 20-a között zajló Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció során végzett mérések célja, hogy átfogó képet adjon a hazánkban forgalomban lévő gépkocsiállomány évenkénti változásáról és a járművek állapotáról, beleértve az átlagéletkort és az erózió mértékét.