Nem vágja a földhöz a Boeingot a rendeléslemondás
Ellentmondásosan fogadta a légiközlekedési iparág a hírt, miszerint a Qantas légitársaság lemondta 35 gépre szóló Dreamliner-rendelését. A kompozit-alapú, új technológiát, a korábbinál gazdaságosabb üzemeltetést hozó típus hároméves késéssel tavaly ősszel állt szolgálatba.
A Wall Street Journal szerint az ausztrál társaság döntése újabb árnyékot vet a 787-es pénzügyi kilátásaira: mint azt az iho/repülés is többször hírül adta, független szakértők számításai szerint immár nem kevesebb, mint ezer példány eladása kellene ahhozt, hogy a fejlesztésre fordított pénz megtérüljön és a típus profitot legyen képes termelni. A Boeing elnöke ugyanakkor már 2020-ra megvalósíthatónak tartja a nyereségesség elérését.
Noha ez volt a legnagyobb gépszámú megrendelés, amit a megrendelők valamelyike visszamondott, 8,5 milliárd dollár értékben, és olyan visszamondások előzték meg, mint a China Eastern és az S7 15-15, az Aviation Capital 25 gépes megrendelésének lefújása, a rendelésállomány továbbra is 824 gépre szól. Többek közt erre hivatkozva állítja a Flightglobal által megkérdezett szakértő, hogy a Qantas döntése nem rendíti meg igazából a Boeing és a 787-es pozícióit.
Eddy Pieniazek, az Ascend tanácsadó cég vezetője arra emlékeztet, hogy a Qantas megrendelése valóban fontos pillanat volt: a 787-es melletti döntés épp akkor, amikor az Airbus piacra dobta a konkurens A350-est. A Qantas választása döntő érv volt az európai gyártónak amellett, hogy az új Airbus ne a 330-as egyszerű továbbfejlesztése, hanem radikálisan eltérő konstrukció legyen.