Nyolcszáz kilométernyi vasútvonalat vesz át a GYSEV a MÁV-tól

iho/vasút   ·   2024.11.29. 13:35
00_flirt_gysev_egyuttallas

Vagy, ha úgy tetszik, ennyit ad át a MÁV üzemeltetésre, köztük olyanokat, mint a 20-as, a Bakonyvasút, a 26-os Keszthelyig, vagy a 17-es Nagykanizsáig, az őrihodosi irányról nem is beszélve. Kilencszáz munkavállaló is átmegy.

Május 29-éig kell levezényelni az átállást, aminek a lényege, hogy a soproni székhelyű vasúttársaság – amelynek tulajdonosi köréből a magyar állam a közelmúltban vásárolta ki a Strabagot, és vált emígyen a többségi tulajdonossá – lesz a szolgáltatás-javítás letéteményese a teljes Nyugat-Dunántúlon. Pénzt, paripát és fegyvert azonban nem igazán kap ehhez a GYSEV, értsd, a járműállományt a MÁV-Start Zrt. adja, és arányosan a pénz sem lesz több – jelenleg az infrastruktúra-kezelésre fordítható országos büdzséből kilenc százalék jut Sopronnak, ezentúl 18 az előirányzott, holott a kezelt hálózat és a vonatközlekedés nagysága szakértők számításai szerint 29-et indokolna.

Az ÉKM 900 munkavállaló átadásával kívánja a GYSEV nyakába szakadt terheket csökkenteni, ők rendre a pályaműködtetésért, a beruházásokért, a gazdasági ügyekért és a humánerőforrásért felelős MÁV Zrt.-től, és nem a személyszállítási szolgáltatásokat nyújtó, a vasúti járműveket üzemeltető MÁV-Starttól érkeznek.

A GYSEV most kiderült akciórádiusz-bővülése szoros összefüggésben van Lázár János, építési és közlekedési miniszter október legelejei, a kétharmados tulajdonosi többség tudatában tett kijelentésével, azaz „a célunk az, hogy a GYSEV regionálisan is jelentős szereplővé nőhesse ki magát, amelynek nemcsak a magyarok és az osztrákok, de a közép-európai térség polgárai is haszonélvezői lesznek”.

A négy hazai, vasúti személyszállítói passzust szerzett vasúttársaság sorában a második legnagyobb május végétől tehát többek között olyan vasútvonalakat kezel pluszban, mint teljes egészében a  Bakonyt hosszában átszelő 20-as (Székesfehérvár–Szombathely), az ugyancsak bakonyi érintettségű Veszprém–Győr (11-es), a 26-os (Keszthely kizár), a rábaközi Pápa–Csorna (14-es), vagy délebbre a szlovén államhatárt a Székesfehérvár–Szombathely vasútvonallal összekötő 25-ös (Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba), valamint a 17-es Nagykanizsáig, de ez esetben a forgalom kezelhetőbb voltára hivatkozva a GYSEV maga lobbizik a gyékényesi kiterjesztésért.

A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. vasútvonalainak a bővítése a Sopron–Szombathely viszonylat 2001-es MÁV-tól való átvételével kezdődött. A vasúttársaság területe 2006 decemberében tovább gyarapodott a Szombathely–Szentgotthárd vasútvonallal, majd az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése alapján 2011. október 1-jétől az üzemeltetést, december 11-től pedig a közszolgálati személyszállítást vette át a Rajka–Hegyeshalom–Csorna-Répcelak–Porpác, a Porpác–Szombathely, a Szombathely–Kőszeg és a Szombathely–Zalaszentiván vasútvonalon. A GYSEV hálózata jelenleg az ausztriait is beleértve nem haladja meg a 440 kilométert, így plusz nyolcszázzal a társaság egy osztállyal feljebb léphet.

December 16-án tartja a GYSEV a hagyományos, karácsonyi munkavállalói ünnepségét, a díszvendég Lázár János lesz. A vasúttársaság soproni, Mátyás király utcai főhadiszállásán akkoron várják a változások hivatalos bejelentését/megerősítését.

Imént leírtakkal összefüggésben az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája érdeklődésünkre a következőket válaszolta: „A magyar állam megvásárolta a Strabag Zrt.-től a GYSEV Zrt.-ben lévő üzletrészét, amelynek köszönhetően kétharmados, azaz döntő többséget szerzett a vállalatban. Ezzel a magyar államnak tulajdonképpen két vasútvállalata lett: a MÁV és a GYSEV. E két vasúttársaság működésének összehangolását, szolgáltatási terheinek jobb elosztását nemcsak lehetőségnek, de kötelességnek: felelős stratégiának is tekintjük. Konkrét döntés ugyanakkor még nem született, de valóban határozott célunk hogy a GYSEV 2025-ben érdemben részt vegyen a nyugat-magyarországi közösségi közlekedés működtetésében akár a kérdésben szereplő vonalakon, vagy azok egy részén. Ha születik végleges döntés, arról először az érintett munkavállalók kapnak tájékoztatást.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.

Vasút Nagyvasút

Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.