Nyugdíjazzák a brit királyi vonatot

Közleményében a Buckingham-palota arra is kitért, hogy a pompás szerelvény a kocsik fővizsgájának 2027. márciusi lejárta előtt vonul vissza.
A szomorú döntést alapos költségelemzést követően hozták meg, és a British Royal Train csekély kihasználtsága (mindössze két út az elmúlt évben) illetve a magas, évi félmillió fontot (körülbelül 250 millió forintnak megfelelő összeget) meghaladó karbantartási költségek ismeretében az eredmény nem lehetett kétséges. A lépés a „költségvetési fegyelem” és a királyi udvar modernizálását célul kitűző, szélesebb körű, a közpénzek hatékony felhasználásáról szóló stratégia része. A titkos pénztár őre – mai szóhasználattal élve, az uralkodó pénzügyi titkára – James Chalmers hangsúlyozta, „nem szabad a múlthoz kötődnünk”, és jóllehet, a vonat évtizedek óta a nemzet életének része, eljött a „szeretetteljes búcsú” ideje.
- Viktória királynő volt az első brit uralkodó, aki a királyi vonattal utazott. Történt minden 1842. június 13-án a Great Western Railway vasúttársaság London Paddington–Windsor közötti szakaszán.
- A legkorábbi királyi kocsik a XIX. század közepéről, Viktória királynő uralkodásának idejéről származnak. Számos kocsi ma múzeumokban vagy örökség (heritage) vasutakon látható, sőt; a Yorki Nemzeti Vasúti Múzeumban egy külön királyi témájú kiállítás is megtekinthető.
- David Fenwick, a királyi vonat mozdonyvezetője 1898. június 21-én vesztette életét, miután átmászott a szerkocsira, hogy a gőzöse csatlását megigazítsa, de egy híd lesodorta a szénrakásról.
- A hamarosan visszavonuló királyi vonat egyes kocsijait 1977-ben, II. Erzsébet megkoronázásának ezüstjubileumi ünnepségei alkalmából építették. A kocsikat is ekkor festették mélybordóra („Royal Claret livery”). A gördülőállomány legfiatalabb tagja 1987-es.
- A vonat kilenc kocsiból áll, de nem mindig sorozták be az összest a vonatba. (Korábban több királyi vonat is létezett, ezek az egyes régiókban állomásoztak.)
- Egy 2020-as jelentés szerint a szerelvényben volt egy-egy szalonkocsi a királynő, illetve férje, Fülöp herceg személyes használatára, valamint étkező- és fekvőkocsik, továbbá II. Erzsébet hálókocsijában „fürdőszoba teljes méretű káddal”.
- Az utóbbi évtizedekben két 67-es osztályú dízelmozdonyt, a 67005 Queen’s Messengert és 67006 Royal Sovereignt jelölték ki a különvonat továbbítására. Az ugyancsak mélybordó festésű mozdonyok használt növényi olajból készült bioüzemanyaggal működnek. 2012 óta egy harmadik 67-es állt tartalékban, az ezüst fényű, 67026 pályaszámú Diamond Jubilee.
- III. Károly 2023. június 12-én az Észak-Yorkshire-i Vasutak örökségvonalán utazott Pickeringig, részben a vasút hivatalos megnyitásának 50. évfordulója alkalmából. A vonógép gőzös, az LNER ( London and North Eastern Railway) A3 osztályú, 4472-es Flying Scotsman konyhájának a tetejét hagyományoknak megfelelően fehérre festették, és új lámpákat szereltek fel a gépre.
A jövőben a királyi család két új helikoptert vehet igénybe a hivatalos utazásokhoz. A királyi vonat, amely Viktória királynő kora óta a monarchia szimbóluma volt, több mint másfél évszázados múlt után így, jelenlegi formájában megszűnik létezni. III. Károly támogatta a döntést.
Az uralkodói kocsik valószínűleg nem lesznek az enyészeté: most annak a lehetőségét vizsgálják, hogy a Royal Yacht Britannia példáját követve kiállítsák a járműveket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!