O'Leary ultimátumot adott a Boeingnek

iho/repülés   ·   2023.10.31. 12:00
ryanair_praha

A Ryanair sajátos üzleti harcmodoráról ismert vezérigazgatója, Michael O'Leary félreérthetetlenul adta a repülőgépgyártó tudtára, ha nem szállítják le időben a Boeing 737 MAX-ait, keresztet vethetnek a megrendelésre. 

O’Leary nem kevesebbet állít, mint azt, ha a Boeing továbbra is késik fapadosa megrendeléseinek teljesítésével, radikális lépéshez folyamodik: amennyiben 2024 májusáig nem fut be a szóban forgó ötvenhét Boeing 737 MAX 800-as, később már nem veszik át a repülőgépeket. Márpedig a Ryanair a piacot szentnek és sérthetetlennek hirdető, ugyanakkor a kiskapuk keresésében is verhetetlen vezére meglehetősen borúlátó, tekintettel a Boeing legfrissebb, a kiszállítások várható csúszásáról szóló jelentésére. E szerint a gyártó a következő ciklusban világszerte legfeljebb 375–400 új repülőgépet adhat át a megrendelőinek. 

Mindez a Ryanair szempontjából (is) hátrányos, hiszen a folyamatos kiszállítási késések az előrejelzések szerint előnytelenül érintik a légitársaság fejlődési modelljét, veszélybe kerülhetnek az olcsó repjegyárak, ami miatt akár 1,4 millió utas is szívhatja a fogát az európai kontinensen. Ugyanakkor a Boeing egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy a szállítási késések érintik-e a Ryanairt.

„A Boeingnek össze kell szednie magát, és időben el kell kezdenie a repülőgépek leszállítását. Mindig is rokonszenveztem velük. De itt az ideje, hogy önvizsgálatot tartsanak, hogy hol a hiba a rendszerükben, és elkezdjék szállítani ezeket a repülőgépeket” – jelentette ki O’Leary. 

A légitársaság az év vége előtt huszonhét új 737 MAX-ra számított, de a jelek szerint valószínűleg csak tizennégy új repülőgépet állíthat a flottájába. A ch-Aviation adatai szerint fapados összesen nyolcvannégy megnövelt férőhelyű 737 MAX 8200-as szállításra vár. A szerződés szerint ebből a kontingensből a jövő év május végéig ötvenhét átadása esedékes. A Ryan-vezér egyértelművé tette, hajlandó együttműködni a Boeinggel, de a legkésőbbi határidő június: amennyiben a gyár megcsúszik, okafogyottá válik az átvétel, hiszen nem tudják a gépeket a nyári forgalomba beállítani.

De ez csak az egyik tétel: a Ryanair májusban százötven – Airbus A321neo-versenytárs – Boeing 737 MAX 10-est rendelt, a jetek átadása 2027 és 2033 között esedékes. A leghosszabb utasterű MAX 10-es 228 utas befogadására képes, ami huszonnégy százalékkal több, mint a 737-800-asok vonatkozó kapacitása.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek