Öreg Boeingok kerülnek kerülő úton Iránba

iho/repülés   ·   2012.03.28. 09:09
cim

Kerülő úton, de Iránnak sikerült ismét kijátszania az embargót, és új repülőgépekhez juttatnia az állami légitársaságot. Az, hogy „új”, persze roppantul relatív: a szóban forgó Boeing 747-300-asok egyike, az első, amelyik átadásra kerül, 1986-ban készült, és a népszerű óriásgép korai generációjához tartozik.

A gépeket a kirgiz Al Sayegh Airlines, illetve az Emirátusokban székelő anyavállalat, a Sayegh Group adta el, az öreg jószágok egyike jelenleg Gambiában, sőt február óta gambiai lajstrommal várakozik az átadásra, a repülőgép ottani regisztrációja nyilván ugyancsak része az embargó megkerülésének – állítja a Flightglobal. A két másik 747-es ugyancsak afrikai kitérőn várakozik a feltehetően májusi átadásra, ezek jelenlegi tartózkodási helye és lajstromozó anyaországa Burkina Faso.

A 747-esek eredetileg a Qantas ausztrál légitársaságnál dolgoztak, kivonásuk után 2010-ben kerültek az Al Sayegh tulajdonába, amelynek rajtuk kívül a társaság birtokában van két Il–18-as, félretolva várakozik két Boeing 737-400-as, amelyeket egy új szlovákiai társaság, a szintén a Sayegh csoport érdekkörében induló SAM Air állít majd hamarosan forgalomba. Ugyancsak egyelőre bevetésre vár öt An–12-es légcsavaros-gázturbinás szállítógép.

Az Iran Air egy még korosabb Boeing óriásgépe, egy 747-200-as<br>(fotó: wikimedia)

A Flightglobal adatbázisa szerint az Iran Air jelenleg 44 gépet tart szolgálatban: 13 Airbus A300-ast, 3 A310-est, öt A320-ast, egy Boeing 727-est (egy másik öreg három hajtóműves tavaly lezuhant), kilenc 747-est és 13 Fokker 100-as utasszállítót.

Mint korábban beszámoltunk róla, a légitársaság alapos modernizációt tervez, de ennek végrehajtása az ENSZ-embargó körülményei között nem látszik reálisnak. A 747-300-asok beszerzése modernizálásnak semmiképp nem nevezhető, annak ellenére, hogy ezek a gépek az irániak által használt, még régebbi 200-as változatokhoz képes fejlettebb altípushoz tartoznak. Emlékezetes volt, amint néhány hónapja Iránnak nem kisebb haditettet sikerült a szankciók árnyékában végrehajtania, mint hogy egy másik iráni társaság számára megszerezte a német légierő egyik leselejtezett A310-es kormánygépét.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.