Oroszország: Tu-154-esek, 134-esek alkonya
Az orosz védelmi miniszter utasítást adott arra, hogy mérjék fel a lehetőségeket az orosz hadsereg Tu-154-es, Tu-134-es és Il-62-es utasszállító gépeinek helyettesítésére más orosz típusokkal. A konzultációk állítólag meg is kezdődtek, és már lehet olvasni a lehetséges típusokról is, amelyek beállítása nyilván összefügg a Szocsiban szerencsétlenül járt, és ugyancsak a hadügyminisztérium kötelékében repült Tu-154-es ügyével.
A Tu-134-eseket az orosz gyártókat tömörítő United Aircraft partnerségében Szuhoj S100 Superjetekkel váltanák le, a 154-eseket, illetve az Il-62-eseket a nagyobb hatótávolságú Tu-214-esekkel, ezt már ipari források szivárogtatták ki az orosz sajtónak. Mindezt azonban állítólag úgy kellene végrehajtani, hogy az ne igényeljen további befektetéseket, teszik hozzá a források.
Ami a választott típusokat illeti, tulajdonképp a jelenleg már, illetve még gyártásban lévő gépekről van szó. A Szuhoj kéthajtóművese amúgy is már eleve a rövid/közepes hatótávolságú 134-esek leváltását célozta modernebb típussal.
A hazai utasszállítók gyártásának felgyorsítása a decemberi balesettől függetlenül, amúgy is fontos célja a moszkvai vezetésnek, Medvegyev miniszterelnök december utolsó napjaiban jelentette be, nyilván megint csak 154-es katasztrófa hatására, hogy új testületet, „Repülési Kollégiumot” hoznak létre a repülőipar felpörgetésének jobb koordinálása céljából a szövetségi és a helyi szintű vezetés, illetve az iparág között, hogy zökkenőmentes legyen az orosz gyártmányok fejlesztése és felfuttatása. A miniszterelnök bejelentésében is szerepel a gyorsítás igényének indoklásában, hogy az orosz légitársaságok többségében nyugati gépekkel repülnek, ezt már Putyin elnök is kifogásolta évek óta.
Ami a hadseregnél használt típusokat illeti, a tavaly kiadott összefoglalók szerint az orosz légierő felderítő változatban egy, kiképzőgépként viszont harminchárom Tu-134-est használ, míg szállító szerepkörben ötöt. A Superjet alkalmas a feladatkörük átvételére, amennyiben a gépek kapacitása hasonló, illetve van már az S100-asnak megnövelt hatótávolságú, megerősített szárnnyal készülő változata is, amelynek tesztelése most zajlik. Ugyanakkor az S100-asok gyártókapacitása elég komolyan foglalt a következő évekre, mert ennél a típusnál is elmaradások vannak az átadások ütemezésében.
A Tu-154-esekből a statisztika szerint három repült a légierőnél, ezek egyike volt a szerencsétlenül járt példány, viszont a kiszivárogtatott dokumentumban szereplő légierős Il-62-esekről a külső források nem tudnak, ugyanakkor az is igaz, hogy Putyin első elnöksége idején, illetve még korábban, Jelcin és Medvegyev alatt Il-62-es volt az orosz Air Force One, most Il-96-osok töltik be ezt a szerepet.
A helyzetet bonyolítja, hogy a 154-eseket más források szerint használja az orosz kormány szállításai feladatait végrehajtó állami légiközlekedési cég, ami viszont nem a hadügy, hanem állítólag a belügy kötelékében működik, a 154-eseinek száma pedig négy.
A 214-esek közül egy példány keltett nemrég feltűnést, az, amely elektronikus felderítő változatban tűnt fel tavaly a szíriai hadszíntéren. Ebből a változatból kettő repül már az orosz légierő kötelékében, egyébként viszont a gyártása elég lassan halad, tavaly például csak kettőt gyártottak belőle, az alap 204-es változattal együtt az 1989-es első felszállás óta mindössze 82 készült. Érdekes, hogy egyik dokumentumban sem említik lehetséges (későbbi) váltótípusként a most fejlesztés alatt álló új középkategóriás MSz-21-est, amely egyébként valójában a Tu-154-es utódjának tekintenek, és amelynek néhány hónapon belül várható az első felszállása.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!